 |
F.
C. |
Zdravotní pojištění ze zákona je postaveno na principu solidarity. Každý
takto pojištěný občan přispívá dle zákonem daných podmínek do společného
fondu, jenž je spravován zdravotními pojišťovnami. Ty navazují smluvní vztahy s
poskytovateli zdravotní péče a na základě jimi předloženého vyúčtování hradí
zdravotní péči za své pojištěnce.
Zdravotní pojišťovny, jako správci prostředků pojištěnců, nesou
společně se státem (který stanovuje základní podmínky pro poskytování zdravotní
péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění) zodpovědnost za co
nejúčelnější vynaložení svěřených finančních prostředků.
K realizaci tohoto úkolu je nezbytný institut revizního lékaře jako odborníka,
jehož úkolem je dohlédnout nejen na ekonomické využití svěřených prostředků
čerpaných poskytovateli při zajišťování zdravotní péče pro pojištěnce, ale
hlavně na to, aby každý pojištěnec dostal právě takovou zdravotní péči, jakou
jeho zdravotní stav vyžaduje, a aby její ekonomická náročnost nebyla při
zachování kvality vyšší, než je ze zdravotního hlediska nutné, což by bylo na
úkor dalších pojištěnců.
K dosažení tohoto cíle je třeba si uvědomit, že veřejné zdravotní pojištění
nemá za úkol hradit všechny ošetřujícím lékařem individuálně zvolené
diagnostické a léčebné postupy, ale pouze ty, které jsou k úhradě z veřejného
zdravotního pojištění obecně uznané.
Historie vývoje odborné kontroly výdajové složky zdravotního
pojištění v ČR od roku 1992
Začátek regulační a kontrolní činnosti - revize - výdajové složky
zdravotního pojištění probíhal izolovaně v rámci jednotlivých zdravotních
pojišťoven. První materiály, určené přímo pro revizní pracovníky, se objevují v
roce 1993. V tomto roce začíná VZP ČR pro vnitřní potřebu vydávat „Informační
bulletin revizních lékařů VZP ČR„. V roce 1995 začíná vycházet „Sborník
metodických listů revizních lékařů„, vydávaný Asociací zdravotních
pojišťoven České republiky. Sborník vycházel do konce roku 1996 a v současnosti je
nahrazen "Listy revizního lékařství", vydávané IPVZ Praha.
Současně v roce 1993 začínají první oficiální kontakty mezi revizními lékaři
jednotlivých zdravotních pojišťoven, organizované oborovými zdravotními
pojišťovnami, konkrétně Sdružením zdravotních pojišťoven pod vedením doc. MUDr.
P. Mayera, CSc., vedoucího revizního lékaře REZAPO. Těchto setkání využívali
revizní lékaři k výměně zkušeností a svému dalšímu odbornému vzdělávání.
Logicky tato iniciativa vyústila v založení Odborné společnosti revizního
lékařství České lékařské společnosti JEP. Výsledkem iniciativ odborné
společnosti byl návrh na zřízení oboru revizního lékařství a vypracování jeho
odborné náplně. Pouze odmítnutí navrhovaného zákona o podmínkách pro
poskytování zdravotní péče koncem roku 1995 vedlo k odložení jeho oficiálního
ustanovení.

Tato skutečnost však nezabránila počátkem roku 1996 vzniku Výukového
pracoviště revizního lékařství IPVZ Praha, kde na podzim stejného roku již
proběhly první kurzy určené jak pro revizní pracovníky, tak pro poskytovatele
zdravotní péče. V dubnu 1997 bylo výukové pracoviště v rámci změny organizace
IPVZ Praha začleněno do Školy veřejného zdravotnictví IPVZ jako subkatedra
revizního lékařství.
Existence odborné společnosti poskytuje prostor pro kontakty revizních lékařů bez
ohledu na příslušnost ke zdravotní pojišťovně a společně s výukovým
pracovištěm vytváří podmínky pro neformální kontakty jak se zástupci MZ ČR, tak
komor či dalších profesních organizací poskytovatelů.
Na základě zkušeností s revizní činností, kontaktů mezi revizními
lékaři a revizních lékařů s dalšími odborníky se ukázaly jako zásadní
následující pravidla přístupu k revizní činnosti:
- smluvní zdravotnické zařízení (dále SZZ) musí mít všechny vykázané položky
doložené v dokumentaci,
- v případě žádosti SZZ, určené ke schválení či povolení revizním lékařem,
musí být poskytnuty revizním lékařům ZP úplné potřebné podklady tak, aby
rozhodování RL ZP nebylo zkresleno nepřesnými informacemi od SZZ,
- SZZ musí být prokazatelně informováno o všech odmítnutých položkách
vyúčtování, neschválených léčivých přípravcích či PZT a o všech
nepovolených výjimkách,
- u každého odmítnutí musí být pro potřebu SZZ uveden důvod,
- každý důvod odmítnutí musí být objektivně zdůvodnitelný, ať už s odvoláním
na platné předpisy či oficiálně v ČR uznané odborné postupy (RL musí být schopen
doložit zdroj pro své rozhodování),
- není možné pouze odmítat navrhovaný způsob zdravotní péče (pokud neodpovídá
předpisům pro její poskytování či nesplňuje podmínku účelnosti), ale je nutné
aktivně spolupracovat s navrhujícím lékařem na nalezení takové její formy, která
přinese pro pojištěnce požadovaný zdravotní efekt s minimem vynaložených
finančních prostředků a bude v souladu jak s právně, tak odborně vymezenými
podmínkami pro poskytování zdravotní péče,
- SZZ musí mít možnost vznést námitky (případně odvolání) proti rozhodnutí
revizního lékaře a v případě, že tyto námitky (odvolání) nejsou akceptovány, je
vhodnější pokus o smír mezi ZP a SZZ cestou smírčího řízení než přímo soudní
cestou,
- posouzení vhodnosti navrženého léčebného postupu je možné pouze mezi
navrhujícím lékařem SZZ a revizním lékařem (dále jen posuzujícím) zdravotní
pojišťovny. Rozhodnutí o použití léčebného postupu, včetně farmakoterapie, je v
kompetenci ošetřujícího lékaře. Pokud na základě zdůvodněného rozhodnutí
posuzujícího lékaře není navržený léčebný postup hrazen z veřejného
zdravotního pojištění, je povinností navrhujícího lékaře, ne zdravotní
pojišťovny, pacienta s tímto výsledkem seznámit a důvody vedoucí k tomuto
rozhodnutí pacientovi sdělit,
- v případě, že navrhující lékař nesouhlasí s rozhodnutím posuzujícího
(revizního lékaře ZP), je jeho povinností podat námitky (odvolání), ale nemůže
pověřovat pacienta vyřízením úhrady navrhovaného léčebného postupu se zdravotní
pojišťovnou.

Odborná medicínská regulace a kontrola veřejného zdravotního
pojištění
Okruhy činnosti oboru revizní lékařství
1. Odborná kontrola - revize obsahuje:
- revizi vyúčtování výkonů pomocí:
- informačního systému (dále IS)
- porovnání údajů z IS s dokumentací SZZ
- vyhodnocení údajů IS a dokumentace SZZ ve spolupráci s pojištěncem
- revizi správnosti a účelnosti volby léčiv a PZT, která(é) byly lékaři SZZ
pojištěncům předepsány či poskytnuty
- revizi vyúčtování lázeňských zařízení, odborných léčebných ústavů a
ozdravoven (jiný způsob úhrady vyžaduje jinou metodiku revize)
- revizi indikací k zdravotnickému transportu (revize v návaznosti na kontrolu
vyúčtování zdrav. transportů)
- revizi pasportu SZZ (kontrola přístrojového a prostorového vybavení SZZ)
2. Schvalovací a povolovací činnost obsahuje
- schvalování úhrady tzv. speciálůvýkonů, léčiv a PZT vázaných na podmínky
„zvláštního režimu„ z hlediska úhrady zdravotní pojišťovnou typu - výkony
označené „Z„ (výkon bude hrazen jen ze zdravotní indikace, pouze po schválení
RL) nebo „W„ (za splnění konkrétně předem stanovených podmínek), a pod.
- povolování výjimek z pravidel úhrady v případech, že jde o nehrazenou zdravotní
péči, jejíž poskytnutí je zdravotního stavu pojištěnce jedinou možností
zdravotní péče (§ 16 zákona č. 48/97 Sb.)
- povolování úhrady lázeňských a ozdravenských návrhů, úhrady léčby v
odborných dětských léčebnách (§ 33 a 34 zákona č. 48/97 Sb.)
- povolování průvodce dítěte staršího 6 let během ústavního ošetřování (§
25, odst. (1) zákona č. 48/97 Sb.)
- povolení úhrad za leteckou dopravu (§ 36, odst. (3), písmeno a) zákona č. 48/97
Sb.)
- posouzení a povolení úhrad za nutné a neodkladné léčení v cizině (§ 14 zákona
č. 48/97 Sb.)
- posouzení a povolení úhrad za poskytnutí nutné a neodkladné zdravotní péče
pojištěnci nesmluvním ZZ (§ 17, odst. (1) zákona č. 48/97 Sb.)
- posouzení a schvalování souborů výkonů do smlouvy se SZZ (příloha č. 2 typové
smlouvy - i po stanovení základních souborů výkonů pro jednotlivé odbornosti
pracovišť budou existovat další výkony, které budou nasmlouvány pouze na základě
dohody ZP a SZZ).
3. Posuzovací a další činnosti oboru
- posouzení podkladů pro vymáhání náhrad škody vůči třetím osobám, tzv.
regresů (§ 55 zákona č. 48/97 Sb.)
- posouzení podkladů pro jednání o smlouvách(vyhodnocení zkušeností z kontrol SZZ
při prodlužování smlouvy)
- posouzení reakcí pojištěnců na zaslaný přehled zdravotní péče, která byla SZZ
účtována na jejich rodné číslo
- konzultační činnost pro pojištěnce (dle § 11, odst. (2), písmeno c, zákona
č.48/97 Sb.)

Výsledky činnosti revizních lékařů VZP ČR za rok 1996
1. Přehled o počtech revizních lékařů a ostatních revizních pracovníků v
oblasti zdravotní péče
V oblasti kontroly oprávněnosti vyúčtování za zdravotní péči (poskytnutou
pojištěncům Pojišťovny zdravotnickými zařízeními) pracovalo ke konci roku 1996 na
okresních pojišťovnách celkem 1054 revizních lékařů a 55 odborných revizních
pracovníků.
Z uvedeného celkového počtu revizních lékařů pracovalo 811 v zaměstnaneckém
poměru a 243 ve smluvním poměru. Přepočtený pracovní úvazek revizních lékařů
okresních pojišťoven v roce 1996 činil 380,0 lékařského místa. Průměrný
pracovní úvazek revizních lékařů pracujících na okresní pojišťovně v roce 1996
činil - stejně jako v uplynulých letech - 0,36 lékařského místa. Úvazek vyšší
než 0,8 lékařského místa mělo 232 lékařů, t.j. o 13 více než v roce 1995.
Na odboru revize zdravotní péče Ústřední pojišťovny (dále jen odbor revize)
působilo v roce 1996 deset lékařů (odborných referentů a revizních lékařů) na
celý pracovní úvazek, 20 revizních lékařů - specialistů a 5 odborných revizních
pracovníků - specialistů na průměrný úvazek 0.35 pracovního místa a dalších 10
revizních lékařů - specialistů ve smluvním pracovním poměru.
K doplnění počtu revizních pracovníků byla v roce 1996 uskutečněna 4 výběrová
řízení na revizní pracovníky (z toho 2 na okresních pojišťovnách a 2 na
Ústřední pojišťovně VZP ČR), která úspěšně absolvovalo 86 uchazečů.
Přehled o vývoji počtu revizních lékařů pojišťovny, jejich přepočtených
úvazcích a dále o průměrné četnosti a výtěžnosti jejich činnosti v letech 1994
až 1996 je uveden v tabulce č. 2.
Z uvedených statistických údajů lze pozitivně hodnotit stoupající počet revizních
lékařů s pracovním úvazkem 0,8 - 1,0. Ostatní ukazatele se během roku výrazněji
nezměnily.
Pro možnost častějšího a tím i účinnějšího využívání revizních lékařů k
přímým revizím poskytnuté zdravotní péče a dalším revizním činnostem byla
během roku 1996 systematicky přesouvána příprava podkladů pro revizní činnost na
odborné revizní pracovníky. Tomu napomohla nově provedená kategorizace revizních
pracovníků a upřesnění metodiky revizní činnosti, spočívající ve vymezení
úloh jednotlivých kategorií revizních pracovníků při revizích jak nad pracovní,
tak i nad archivní databází.
Během první poloviny roku 1996 Odbor revize Ústřední pojišťovny provedl na všech
okresních pojišťovnách cílené kontroly dodržování závazných metodik
Pojišťovny pro revizní činnosti s cílem sjednotit, v rámci celé Pojišťovny,
revizní postupy vůči smluvním zdravotnickým zařízením (jejichž rozdílnost byla
oprávněně kritizována zástupci poskytovatelů).
Pro zajištění jednotných postupů a stejné informovanosti všech revizních lékařů
Pojišťovny Odbor revize vydával v roce 1996 čtvrtý ročník periodika
"Informační bulletin revizních lékařů VZP ČR", ve kterém byly
zveřejňovány přehledy všech aktualit týkajících se revizní činnosti na úseku
oprávněnosti vyúčtování za zdravotní péči. Část těchto aktualit, určených k
provázání informací mezi revizními lékaři a lékaři smluvních zdravotnických
zařízení byla v roce 1996 paralelně zveřejňována také ve "Zpravodaji VZP
ČR".
Cestou Informačního bulletinu byla v polovině roku 1996 vydána kompletní metodika
revizní činnosti Pojišťovny, která byla v zájmu standardizace revizních postupů v
ČR poskytnuta také ostatním zdravotním pojišťovnám. Pořádáním vzdělávacích
akcí v revizním lékařství ve spolupráci s Výukovým pracovištěm revizního
lékařství Institutu pro další vzdělávání v Praze pracovníci Odboru revize
Ústřední pojišťovny v roce 1996 pomáhali zajišťovat systematické vzdělávání
revizních lékařů České republiky (tj. všech zdravotních pojišťoven).

2. Činnost revizních lékařů (zaměření, počty kontrol v r. 1996,
zjišťovaná porušení Zdravotního řádu a Metodiky VZP ČR, nejčastěji
zjišťované závady ve vyúčtování poskytovatelů zdravotní péče, problémy)
Statistické přehledy o činnostech revizních lékařů a odborných revizních
pracovníků okresní pojišťovny pravidelně předávaly odboru revize Ústřední
pojišťovny. Ze sumarizace čtvrtletních přehledů vyplývá, že v roce 1996
- schvalování vázaných položek - léčivých přípravků a PZT, povolování
výjimek dle Zdravotního řádu - návrhů na léčení pojištěnců v zařízeních
lázeňské péče, návrhů na léčení v dětských odborných léčebných ústavech a
ozdravovnách postoupených jim smluvními zdravotnickými zařízeními (z toho odmítli
necelá 4 % žádostí),
- revizní útvary okresních pojišťoven posoudily v 10 974 případech oprávněnost
úhrad za zdravotnické transporty, (z toho 10 % bylo neoprávněných).
- revizní útvary okresních pojišťoven se vyjádřily k 15 286 příloh č. 2 (tzv.
"pasportů") ke Smlouvám o poskytování a úhradě zdravotní péče.
Bližší pohled na schvalovací, povolovací a posuzovací činnosti revizních
lékařů v roce 1996 umožňuje tabulka č. 5.
Přehled o četnosti hlavních druhů činnosti revizních pracovníků v letech 1994 až
1996 je uveden v tabulce č. 3.
Tak jako v předchozích letech útvary revize okresních pojišťoven prováděly i v
roce 1996 jak plánované revize zdravotnickými zařízeními vykázané a vyúčtované
zdravotní péče (které tvořily 54 % všech kontrol), tak cílené revize (které
tvořily 46% všech kontrol) smluvních zdravotnických zařízení. Z celostátního
přehledu vyplývá, že cílené kontroly (na základě excesů vyúčtování
jednotlivých smluvních zdravotnických zařízení vůči celostátním, případně
okresním průměrným úhradám v dané zdravotnické odbornosti) bylo nutno mnohem
častěji provádět u státních zdravotnických zařízení. Ve druhém pololetí roku
1996 provedly všechny okresní pojišťovny podle jednotné metodiky cílené plošné
revize v nemocnicích.
Na základě softwarové podpory informačního systému Pojišťovny byla během roku
1996 řešena zcela nově metodika revize nad pracovní databází, která díky svým
modulům ("Deník revizního lékaře" a "Samočinné kontroly")
umožňuje mnohem přesnější evidenci a kontrolu schválených položek a povolených
výjimek. Pro potřeby kontroly výdajové složky zdravotního pojištění nad archivní
databází slouží četné "skripty" - pomocné programy provádějící
výběr dat podle standardně či revizními pracovníky ad hoc zadaných parametrů. K
lepší a rychlejší orientaci revizních pracovníků Pojišťovny byl také připraven
softwarový program "Revizní listy VZP", který poskytuje ke každému
zdravotnímu výkonu v Číselníku výkonů VZP souhrnné informace.

3. Při kontrolách smluvních zdravotnických zařízení se ukázalo, že:
- praktičtí lékaři poskytovali pojištěncům Pojišťovny značné množství
medicínsky neodůvodněných zdravotních výkonů, návštěv v bydlišti pojištěnce a
předepisovali jim neúměrný rozsah a množství léčiv
- lůžková zdravotnická zařízení často neoprávněné účtovala:
- finančně náročnější kategorie ošetřovacího dne- zdravotní výkony smluvně
nedohodnutých odborností
- zdravotní výkony, jejichž úhrada je zahrnuta do agregované úhrady za ošetřovací
den
- delší pobyty v nemocničních zařízeních na základě "propustek"
účelově vystavovaných v posledních 3 dnech hospitalizace
- neúčelně opakovaná, ambulantně již provedená předhospitalizační vyšetření
- úhradu za pojištěnce předčasně přijaté do nemocnice před plánovanými
diagnostickými a léčebnými výkony
- v návrzích na lázeňskou léčbu opakovaně chybí povinná vyšetření,
navrhujícími lékaři není respektován Indikační seznam a brán zřetel na
kontraindikace lázeňské léčby
- ošetřující lékaři při preskripci léčivých přípravků velice často
porušovali preskripční omezení stanovená vyhláškou MZ a nerespektovali povinnost
získat k předepsání zvláštní položky předchozí schválení (souhlas) revizního
lékaře
- ošetřující lékaři v nemocnicích předepisují léčivé přípravky
hospitalizovaným pojištěncům (v rozporu s platnými právními předpisy) na recepty
místo na žádanky, případně vymáhají prostřednictvím rodinných příslušníků
na ambulantním ošetřujícím lékaři předepsání léků pro jejich
hospitalizovaného příbuzného
- často dochází k duplicitnímu účtování léčivých prostředků a zdravotnického
materiálu zahrnutých do úhrady zdravotních výkonů, jako zvláště účtovatelného
materiálu či zvláště účtovatelných léčiv
- lékaři předepisovali pojištěncům Pojišťovny bez dostatečné zdravotní indikace
prostředky zdravotnické techniky, zejména invalidní vozíky, inhalátory a glukometry
- zdravotní transporty pojištěnců sanitním nebo soukromým vozidlem byly často
předkládány Pojišťovně k úhradě, aniž by bylo jejich provedení dostatečně
zdůvodněno zdravotním stavem pojištěnce, nebo aniž by byly prováděny do
nejbližšího smluvního zdravotnického zařízení
- výjezdy běžně vybaveným sanitním vozem byly často a bezdůvodně nahrazovány
výjezdy vozy služby rychlé záchranné pomoci.

Ze sumarizace čtvrtletních přehledů, které předávaly okresní pojišťovny v
roce 1996 odboru revize zdravotní péče je evidentní ekonomický efekt prováděných
revizí. Ze součtu přehledů je zřejmé, že:
- suma bodových hodnot odmítnutých zdravotních výkonů (nebo opravených na
zdravotní výkony s nižšími bodovými hodnotami) činila celkem 327 312 264 bodů,
tj., při průměrné hodnotě bodu 0,60 Kč, celkem 196 387 370 Kč.
- hodnota přímo spotřebovaného materiálu v odmítnutých výkonech činila 209 751
805 Kč
- hodnota dalších odmítnutých účtovaných položek (včetně zvlášť
účtovatelného materiálu) činila 79 348 427 Kč.
- celkový ekonomický efekt výsledků revizní činnosti na OP VZP v roce 1996 činil
485 487 602 Kč.
Částka necelé půl miliardy Kč, vypovídající o ekonomické účinnosti odborné
kontrolní činnosti - revize, by mohla být nepoměrně vyšší, kdyby byly řešeny -
přes opakovaná upozornění neustále se vyskytující problémy, tj. pokud by:
- právní předpisy dostatečně a aktuálně vymezovaly, které typy zdravotnických
zařízení, za jakých technických podmínek a při jakém dosaženém vzdělání
zdravotnických pracovníků mohou provádět určité druhy zdravotních výkonů
- bylo známo, k jakým výkonům, hrazeným z veřejného zdravotního pojištění,
opravňují majitele licence udělované Českou lékařskou komorou
- bylo možno sankcionovat opakované a průkazné porušování smluvně dohodnuté
Metodiky vyúčtování a neoprávněné účtování neprovedených či zkresleně
účtovaných výkonů, případně léčivých přípravků a prostředků zdravotnické
techniky
- byly konečně v České republice vypracovány a stanoveny standardní a všeobecně
uznávané diagnostické a léčebné postupy.
Přehled o vývoji ekonomických přínosů revizní činnosti v
letech 1994 až 1996 je uveden v tabulce č. 4.
Předneseno na 1.konferenci revizních lékařů SR v říjnu 1996, Michalovce
MUDr. Jan Calta je vedoucí revizní lékař VZP ČR |