Během posledních let stoupá zájem o
samoléčení a volně prodejné léky. Lze konstatovat, že právě samoléčení a OTC
léky se stávají neoddělitelnou součástí lékové politiky každého státu nejen v
Evropě, USA, ale na celém světě. Na konci tohoto století si politici, experti přes
zdravotnictví kladou základní otázku, kterou je financování zdravotnictví. Bohužel
v současnosti v každém systému zdravotní péče v rámci zemí Evropské unie (EU)
mají problémy, jak efektivně využít peníze určené na zdravotní péči. Léky byly
a jsou významnou součástí zdravotnictví. Všichni dobře víme, že se jedná o
značné finanční obnosy, které jsou vynakládány právě v rámci farmakoterapie.
Představou je, že vedle preskripce genetik, samoléčení by v konečném důsledku
mohlo ušetřit náklady společnosti na zdravotnictví. Samoléčení znamená
péči vybranou jedincem bez asistence osob s profesionálním zájmem, jakými jsou
lékaři nebo různí léčitelé. To znamená, že pacient se dostává do role, kdy on
sám rozhoduje o své léčbě. Jde o velice důležitý moment, protože současný
pacient by měl být aktivní a vlastně ten, kdo se podílí na péči o vlastní
zdraví. V tomto směru bude velice důležité, abychom i v ČR kladli důraz na podporu
zdraví - health promotion, a to už od nejútlejšího věku. Znamená to vypěstovat
zodpovědnost jednotlivce za své zdraví a zdraví svých nejbližších. Nebude to
snadný proces, ale je to jeden z nezbytných kroků, jak snížit náklady na vlastnín
zdravotní péči.
Základní faktory
Financování zdravotní služby ovlivňují tři faktory. Je to nárůst počtů
starších lidí a chronických pacientů jako důsledek úspěšné prevence a léčbě
nemocí. Dalším faktorem jsou úspěchy v lékařské péči a tím třetím je
okolnost, že veřejnost očekává poskytování služeb ve větším konfortu. Toto
všechno ovlivňuje výši nákladů. Vlády zemí Západní Evropy stanovily dvě
řešení, kterými lze zabránit destrukci stávající sociální sítě, a to:
zvýšení rozpočtu na sociální politiku a převedení zodpovědnosti z národní
zdravotní služby na jednotlivce a to zejména v případě lehčích poruch zdraví. V
obou případech bude jednotlivec platit účet, buď přes zvýšené daně, nebo přímo
ze své peněženky. Zatímco první řešení by bylo politicky nepřijatelné z pohledu
vládního rozpočtu (argumenty vyplývají ze závěrů EU, tzv. maastrichtské dohody),
vlády byly donuceny volit druhou alternativu, kde v daleko větší míře bude kladena
tíha na jednotlivce, ale zároveň i jednotlivec bude více zodpovědný za zvládnutí
lehčích onemocnění. Devadesátá léta jsou proto charakterizována tím, že stoupá
zájem o prevenci, sebepéči a aktivní podíl na vlastním zdraví.
Změny a nové trendy
Se současnými změnami v ekonomických systémech se ve Střední a Východní
Evropě volá po nové formulaci zdravotní politiky a samozřejmě i po nové lékové
politice. WHO zformovala zásady zacházení s léky dostupnými bez lékařského
předpisu. Tedy té kategorie léků, které jsou určeny i pro samoléčení. Jde o
přípravky, které slouží k léčení symptomů, kdy lékařská rada a přesná
diagnoza není požadována. Ačkoli lékové oprávnění pro samoléčení se liší v
jednotlivých zemích, v návaznosti na existující systém zdravotní péče a
sociálních a ekonomických faktorů, kritéria pro výběr jsou společná pro všechny.
Navíc lidé ve všech zemích trpí stejnými zdravotními problémy zhruba ve stejné
frekvenci. Nachlazení, bolest hlavy, potíže žaludečního traktu, bolesti svalů
patří mezi ty, které jsou nejčastěji uváděny. Je třeba si uvědomit, že když
byly koncipovány zásady samoléčení, směřovalo samoléčení primárně k léčení
lehčích onemocnění. Během posledního desetiletí se situace podstatně změnila.
Vedle tzv. lehčích poruch zdraví jsou do konceptu samoléčení zařazeny i
vážnější poruchy, jakými jsou nespavost, astma, žaludeční vředy. Zároveň
liberalizace v oblasti léků sehrála významnou úlohu. Tedy přechod léků z kategorie
vázaných na předpis do kategorie volně prodejných. Pro tento jev se všeobecně ujal
termín “switching”.Velká Británie představuje zemi, která je na prvním místě v
uvedeném pohybu léků. Jedná se o přesun léků z kategorie POM (léky jen na Rp) do
kategorie P (bez Rp, ale prodej vázán na lékárnu), ale i z kategorie P do GSL (léky
na tomto seznamu mohou být distribuovány i mimo síť lékáren). Tento přesun léků
se koná 2x ročně (leden a červenec). Jako příklad uvedu z ledna 1996, z POM do P:
azelastine hydrochloride, nizatidine, Perinal (0,2% hydrocortisone a 1% lignocaine) pro
léčbu hemeroidů. V kategorii z P do GSL se jedná o ibuprofen 200 mg p. o.,
clotrimazole topical 1%.
Přechody léků v kategoriích
Propaguje se názor, že léky, které jsou dlouhou dobu na trhu, jsou bezpečné
a kvalitní, a proto mohou přejít do kategorie volně prodejných léků. Důležitou
okolností je skutečnost, že se populace snaží o prevenci různých nemocí různými
způsoby od změn ve stravovacích návycích a životním stylu až po užívání
vitamínových tablet. Tím se značnou měrou rozvinou a rozvíjí farmaceutický trh s
OTC léky, přírodními léčivy, doplňky potravy, diagnostickými testy a
informačními materiály. na rozdíl od států EU, kde farmaceutický trh s léky na
předpis či bez se plynule rozvíjel a dnes funguje dle pevně stanovených pravidel, v
ČR se teprve o něco takového snažíme. Musíme si uvědomit, že ČR měla
neporovnatelně menší množství léků na trhu. Po roce 1989 se zásadně změnil i
náš farmaceutický trh. Je zcela jasné, že je nezbytné reagovat na změny takovým
způsobem, abychom vytvořili pravidla, která jsou potřebná pro fungování
farmaceutického trhu zavedeného v zemích EU.Je známo, že farmaceutický trh má svá
pravidla, která do jisté míry ovlivní v konečném důsledku spotřebu právě této
kategorie léků. Jedná se zejména o hrazení nákladů na léky, otázka distribuce
léků, kontrola cenotvorby, etický kodex pro reklamu. Jednotlivé státy se liší ve
způsobech úhrady. Uveďme blíže problémy s hrazením volně prodejných léků. V
několika mezinárodních studiích bylo ověřeno, že při zvýšené finanční
spoluúčasti pacientů na nákladech na léky se spotřeba léků sníží. Uvádí se,
že při zvýšení spoluúčasti o 10 % se sníží spotřeba o 0,3 - 6 procent. V
další hypotéze se uvádí, že při zvýšení spoluúčasti sníží chudí lidé
spotřebu léků daleko více než bohatí. Rovněž nízká spoluúčast pacientů
nepřímo snižuje spotřebu OTC léků, zatímco se zvyšuje objem předepisovaných
léků. Jestliže více OTC léků je hrazeno nebo je předpisováno, potom spotřeba
léků bez předpisu se sníží.Tyto hypotézy však nebyly všeobecně přijaty. V
současné době se OTC léky hradí pouze v 10 ze 31 evropských zemí. Jak je zřejmé,
jde o velmi složitý problém a nelze se proto divit, že v ČR se spoluúčast u OTC
léků stále diskutuje. Otázkou však zůstává, jakou formu spoluúčasti zvolíme.
Nesmíme zapomínat, že kupní síla např. u seniorů v ČR je daleko nižší než v
SRN (srovnávací studie ČR a SRN), kdy se jasně prokázalo, že německý důchodce má
daleko větší možnosti i v tomto směru. Zřejmě bude nutné sociální aspekty při
tvorbě lékové politiky s OTC léky zohlednit. Ekonomické možnosti našeho státu
nelze srovnávat s vyspělými evropskými státy. Nesmíme však zapomenout, že pryč je
doba, kdy všechny léky byly zdarma a stát měl veškerou zodpovědnost za zdraví
jedince jako takového. Organizační změny a koncepce lékové politiky si však
vyžadují určitý čas.
Strategie prodejů léků OTC
Jak vypadá v současné době strategie prodeje OTC léků. Není jednotná a
lze vytypovat tři systémy. První je tzv. monopol lékáren, který historicky
zajišťoval bezpečnost léků ve společnosti a ochranu jejich uživatelů. V těchto
zemích i dnes lékárny mají výhradní právo prodeje všech druhů léků. Druhá
forma znamená, že některé OTC léky mohou být prodávány i mimo lékárny podle
stanoveného seznamu (např. Velká Británie a GSL). Poslední forma znamená, že
všechny OTC léky mohou být prodávány i mimo síť lékáren, jako je tomu v USA či
od letošního roku v Holandsku. Předpokládá se, že tam, kde je prodej i mimo síť
lékárnu, je možné snížit ceny OTC léků. V některých studiích je uvedeno, že
při prodeji léků i mimo síť lékáren klesla cena o 15%. Při srovnání možných
způsobů distribuce OTC léků se ukázalo, že lékárny mohou nabídnout více
informací a i lepší sortiment, zatímco obchodní domy mohou nabídnout nižší ceny a
větší dosažitelnost, včetně delšího časového intervalu, kdy je obchodní dům
otevřen.Z dalších faktorů, které ovlivňují trh s léky OTC, je kontrola cen a
otázka reklamy. Ceny léků jsou kontrolovány, protože obvykle pojišťovny hradí
pacientovy náklady na tuto kategorii léků v celé výši či částečně. Jedním z
důvodů kontroly u OTC léků je, že v některých zemích je sleva na OTC léky v
případě, že jsou preskribovány. Jiným důvodem pro kontrolu maloobchodní ceny je
udržet marži dostatečně vysoko, aby stačila k pokrytí farmaceutických služeb a to
v takové míře, aby byla zaručena bezpečnost uživatelů léků.
Revoluce, reklama a spotřebitel
V pravidlech pro terapeutickou kontrolu léků, která byla uvedena v době
chemicko - terapeutické revoluce, kdy na trh byly uvedeny velmi účinné a nebezpečné
léky, je možné rozdělit trh do tří segmentů: a) stará syntetická léčiva
uvedená na trh před kontrolou, b) nová syntetická léčiva uvedená po kontrole, c)
přírodní léčiva uvedená bez kontroly. A právě poslední zmíněná skupina velice
rychle nabyla na významu. Lidé upřednostňují léky z této skupiny, přesto, že
neznají rizika spojená s těmito léky.Byly uvedeny některé faktory, které
ovlivňují farmaceutický trh s léky OTC. Ne jinak je tomu i u nás. Nalézt jednoduchý
způsob prodeje léků bez lékařského předpisu není snadné. Farmaceutický průmysl
díky své ekonomické zdatnosti a ne vždy objektivní reklamě, často podceňuje rozsah
potřebných informací pro laiky i obavy odborných zdravotních kruhů o bezpečnosti
léků.Je zřejmé, že spotřeba léků stoupne, když veřejné mínění bude pod
tlakem reklamy a zvýší se dosažitelnost zejména OTC léků. V ČR bude potřebné
jasně stanovit právní předpisy pro léky tak, aby tam, kde hrozí sebemenší
nebezpečí, zůstal lék jen v rukách odborníka. Tam, kde bezpečnost je zajištěna
již charakterem léků (vitamíny apod.), nelze namítat nic proti tomu, aby tyto
přípravky byly k dispozici i mimo lékárny.Spoluúčast pacienta na cenách léků je
samozřejmá, jde jen o to, aby nebyla na úkor kvality vlastní zdravotní péče. Zde
bude opravdu na odborném posouzení, aby se našla cesta schůdná pro poměry ČR.Pokud
se pak týče léků OTC a jejich prodeje bez lékažského předpisu, zde jasně vidíme
úlohu farmaceuta jako odborníka.
Lékárník poradcem?
Předpokládá se, že právě farmaceut ve veřejných lékárnách bude
poradcem pro samoléčení a volně prodejné léky. Již dnes jsou publikace, ve kterých
jsou vypracovány standardní otázky u jednotlivých nemocí, podle kterých lékárník
má postupovat. To znamená, že je zde potřebná znalost i symptomů u vybraných
nemocí. Lékárník by měl být schopen samozřejmě poradit ve vlastní farmakoterapii,
ale také rozhodnout, kdy je nezbytná konzultace s lékařem. Mohu jen potvrdit, že
lékárníci v SRN či Velké Británii mají zájem o tuto činnost a sami aktivně
vyhledávají vzdělávací kurzy spojené s touto tématikou. Jestliže nám v
současnosti technika umožňuje, aby byly uchovány pacientovy lékové záznamy, pak je
zde obrovská šance pro lékárníky, aby se snažili přispět ke kvalitní lékové
terapii i s touto kategorií léků.Pohled na léky OTC se zcela změnil. Zejména pak v
poslední době, kdy probíhá proces liberalizace a jsou pokusy o vytvoření jednotného
trhu OTC léků v rámci EU.Léková politika v ČR se zcela změnila po roce 1989.
Sortiment OTC léků se zvýšil. Spotřeba této kategorie je v současnosti na úrovni s
Rakouskem. Otázky spojené s distribucí léků, ale i spoluúčast pacientů při
úhradě této kategorie jsou otevřené. Pevně věřím, že lékárníci budou i
nadále společnosti garantovat bezpečnost léků a budou schopni poskytovat své
znalosti o lécích takovým způsobem, že pacient upřednostní nákup v lékárně, kde
bude mít záruku kvality a odborné informace.
PharmDr. Lenka Práznovcová
přednáší na katedře sociální
a klinické farmacie FaF UK v Hr. Králové |