Každá organizace, či v obecnějším pojetí,
každá instituce má svou výkonnou složku, která uskutečňuje všechno to, proč
instituce vznikla. Aby efekt z toho byl dostatečný pro společnost i pro instituci,
musí mít i svou řídicí složku, která zas koordinuje všechno to, co je třeba
uskutečnit, aby se poslání instituce naplňovalo efektivně v současnosti i v
budoucnosti. Instituce může zaniknout, když neplní své poslání. To bývá
proto, že neposkytuje takové služby, které prostředí potřebuje, anebo je
neposkytuje v takovém rozsahu, který ji může ekonomicky alespoň zachovat. Může to
být tedy v důsledku špatné činnosti výkonné složky, ale i řídicí složky.
Dobrá spolupráce výkonné a řídicí složky je tedy logickým předpokladem
fungování každé instituce. To je naprosto samozřejmé a vychází z toho i každá
učebnice organizace či řízení.
Zdálo by se, že něco tak jednoduchého není možné zkazit anebo dělat špatně. A
přesto jsme svědky toho, že se i ve zdravotnictví neustále mluví o špatném
řízení, o špatných koncepcích řízení apod. Je to zvláštní tím spíš, že ve
zdravotnictví jsou vcelku přirozené podmínky pro to, aby se lidé dobře chápali,
komunikovali, koordinovali svá úsilí apod. Už tím, že každý lékař, každá
sestra i většina hospodářských pracovníků museli dosáhnout minimálně střední
školy, jsou v tomto smyslu podmínky výhodnější, než v jiných resortech. Zdá se,
že základní příčinou toho je skutečnost, že všichni zdravotníci vidí
přirozeně potřebu svého vzdělávání ve zdravotnických oborech. Nemusíme
zdůrazňovat, že jde o obor náročný. Je to dostatečně známo. Není proto potřeba
zdůrazňovat mimořádnou náročnost. Při dnešní dostupnosti počítačů každý
chápe, že počítačoví odborníci mají obor také mimořádně náročný a takových
oborů je mnoho. Přitomu každého oboru je charakteristická určitá kombinace
náročností na znalosti, na zkušenosti, na četnost výkonů, na čas apod.
Dělba kompetencí a jejich koordinace
V rámci každé instituce se vykonává mnoho činností, které jsou velmi různorodé,
ale přesto je lze z různých hledisek třídit a zpřehlednit. Takové kategorizace
vedly v minulosti k tomu, že různé poradenské firmy vytvářely pracovní „soustavy
kompetencí“, které pak rychle pomáhají pronikat do identifikací potížíi
poměrně různorodých institucí.
Za každou činnost (která se má vykonávat, aby instituce naplňovala své poslání,
aby byla užitečná a potřebná ve svém prostředí)v instituci má někdo odpovídat.
Není-li tato činnost dobře vykonávána a vyskytují-li se v souvislosti s ní
potíže, je pravděpodobné, že ji vykonává člověk bez dostatečných znalostí či
zkušeností, že tento člověk nemá dobrou komunikaci s těmi lidmi, kteří
odpovídají za související činnosti, že nemá vytvořeny vhodné podmínky k tomu,
aby ji mohl dobře vykonávat apod.Aby v soustavě řízení navazovaly činnosti dobře
na sebe, je třeba určit, kdo má působitv jednotlivých dílčích oblastech, jinak
řečeno je třeba vymezit působnost jednotlivých lidí. To samo o sobě nestačí.
Jestliže jde o velké instituce, pak i v rámci poměrně úzké působnosti je potřeba
určit také pravomoci jednotlivých zúčastněných osob. Je vcelku pochopitelné, že i
na chirurgickém oddělení má někdo odpovídat za sledování a objednávání
moderního přístrojového vybavení, ale je také pochopitelné, že v nemocnici, která
má např. deset oddělení, nemůže tento člověk rozhodnout o tom, že nemocnice jím
vybraný přístroj skutečně nakoupí. I v tak poměrně úzce určené působnosti,
jako je modernizace přístrojového vybavení, tedy mají být dobře vymezené pravomoci
různých osob ve vztahu k této působnosti.
Instituce, které mají takto formálně rozdělené působnosti a pravomoci v nich, mají
poměrně velmi jasno v každé situaci o tom, kdo je kompetentní k návrhu nového
vybavení, kdo je kompetentní k rozhodnutí o nákupu, kdo je kompetentní k jeho
dodání, proplacení, apod. Ve všech případech v klasicky dobře vytvořených
soustavách řízení platí, že ten, kdo je v určité působnosti nějak (tzn.
nějakým typem pravomoci) kompetentní, má nejen právo, ale také odpovědnost za
standardně bezchybný výkon kompetence. Takové formální vyjádření kompetencí a
dělby kompetencí je poměrně náročné a obyčejně si ho nechtějí „dovolit“
velmi malé firmy. V takovém případě se zpravidla bere na vědomí, že existuje
neformální dělba kompetencí, která „stačí“. Neformální dělba kompetencí pak
je natolik neformální, že také není vyjádřena formálně (např. písemně v
nějaké organizační směrnici, popisu funkce, na kterou je pracovník přijímán
apod.) a přivádí k zoufalství mnoho pracovníků instituce v okamžiku, kdy dojde k
nějakému problému. Pak nikdo nechce být formálně odpovědný a každý ze
zúčastněných poukazuje na „jiné“, kteří mohou za vzniklý problém.V našem
zdravotnictví se za socialismu zpracovávaly organizační směrnice vágně, protože se
od celé soustavy očekávalo, že bude fungovat dobře vzhledem k vysoké kvalifikační
úrovni zdravotníků. Předpokládalo se, že neformální vztahy pomohou vyřešit
většinu problémů. V úvodu jsme ale připomněli elementární pravdu o tom, že každá
soustava má mít dobře fungující výkonné i řídicí složky. Pokud jde o
řídicí složku a její vztahy k výkonné složce zdravotnických zařízení, tam
zkušenost ukazuje, že neformální vztahy příliš nepomáhají. Stojí zato
přihlédnout k tomu, že průmyslový podnik, který má 500 nebo 1000 pracovníků, je
považován za podnik poměrně velký a jeho ředitel by si v žádném případě
nedovolil řídit svůj podnik bez formálního vymezení kompetencí. Akceptace takové
zkušenosti ve zdravotnictví by proto mohla předcházet mnoha problémům už proto, že
vědomí odpovědnosti za určitou působnost vede každého k důslednějšímu výkonu
prácea to zvyšuje spolehlivost řízení celé instituce.
Dělba kompetencí a spolehlivost soustav řízení
Využití takových standardních metod organizování má další velkou výhodu pro
každý management. Po desítkách let rozvoje institucí ve všech oborech průmyslové i
jiné činnosti, existují i statistické zkušenosti s tím, v kterých oborech
kompetencí dochází nejčastěji k poruchám a lze se proti takovým poruchám
profesionálně pojistit. Tak, jako u lidského organismu, mají v případě selhání
některých orgánů jiné orgány schopnost převzít jejich funkci, i každá moderní
instituce zdvojuje či jinak pojišťuje spolehlivé zabezpečení důležitých funkcí
pro případ jejich selhání. Protože existuje statistická zkušenosto různých
selháních institucí, existují i metody předcházení takovým selháním. Právě to
je umožněno díky kategorizacím kompetencí, o kterých jsme psali výše.Zkušenosti
tohoto typu jsou specifickou znalostí poradenských firem a velmi málo se publikují.
Přesto lze i v literatuře někdy nalézt různé přehledy nedostatků, zjištěnýchu
různých firem (průmyslových, obchodních, projekčních i jiných). Tak např. je
známo, že velmi četné jsou závady, které se označují jako:
- průběh a kooperace výkonu služeb (nacházejíse u poloviny podniků, které
přistupují k racionalizaci)
- příprava práce,
- organizace skladů a hospodaření se zásobami,
- organizační uspořádání.
Naopak poměrně málo četné jsou závady, které se týkají:
- finančního plánování,
- ochrany majetku,
- pracovního prostředí v podniku,
- pomocných provozů a zásobování energií.
Toto jsou zkušenosti z racionalizace institucív prostředí soukromé ekonomiky. Po
desetiletích nesoukromé ekonomiky vidíme na první pohled, že naše zkušenosti budou
ukazovat jiné proporce, až budeme mít dost statistických zkušeností sestavíme
takové přehledy i u nás. Tak např. způsob ochrany majetku je u nás řešen často
velmi neformálně, s finančním plánováním jsou stále ještě malé praktické
zkušenosti v institucích (zkušenosti v bankách a finančních institucích s tím
nelze srovnávat), pracovní prostředí se sice často vydávalo za předmět různých
socialistických soutěží, ale dodnes jsme si prakticky nezvykli na to, že
osmihodinový pobyt v příjemném pracovním prostředí nás ovlivňuje i po pracovní
době apod.
Naše konfrontace
Relativně šťastnou situaci má soukromý podnikatel, který může směřovat přímo k
účelu svého podnikání, aniž by musel koordinovat mnoho dalších lidí, promýšlet
pro ně vhodné náplně funkcí, ověřovat jejich znalosti, aby měl jakousi jistotu,
že v potřebných funkcích pracují vhodní lidé apod. Ovšem tato situace je jen
relativně šťastná. I soukromý podnikatel představuje instituci, tedy existující
subjekt ve smyslu práva, a proto musí vůči vnějšímu prostředí vykonávat mnoho
činností stejně jako instituce velké. Je pravdou, že se týkají mnohem menšího
„objektu“, než podobné činnosti u objektů velkých, ale přesto si na ně musí
udělat čas, aby je mohl vykonávat dobře, musí si k nim shromažďovat poznatky a
sledovat nové předpisy, nové skutečnosti apod. To vše ovšem může dělat sám anebo
za úplatu. Jakmile začne tento problém řešit za úplatu, začíná se původně
jednoducháa přímočará struktura „jeho podniku“ rozrůstata tedy i komplikovat. A
míra růstu (ať už co do množství služeb pro obyvatelstvo nebo komplexnosti služeb)
určuje, jak velkou a komplikovanou strukturu podniku nakonec vytvoří.
Jednotlivý podnikatel (a ve smyslu práva je podnikatelem i lékař či
sestra, kteří vedou samostatné zdravotnické zařízení) máv každém případě
bezprostřední motivaci sledovat nákladovost služeb, které obyvatelstvu poskytuje. Má
relativně tak malý rozměr „svého podniku“, že si stačí i v probíhajících
dnech uvědomovat, zda výdaje jsou v rámci „normálu“ či nad ním. Má proto
možnost poměrně snadno kontrolovat své nákladya přizpůsobovat je příjmům, které
ve svém prostředí může dosahovat.
Většina lékařů, kteří si otevřeli své soukromé praxe, zná
dobře i tuto obecnou pravdu ekonomické existence institucí. Většina těchto lékařů
ví, zda v jejich prostředí mohou či nemohou rozvíjet své služby, zda mohou či
nemohou získat více pacientů, zda mohou či nemohou poskytnout pestřejší nabídku
služeba proto také ví, že těmto příjmům musí přizpůsobit i výdaje. Tito
lékaři vědí, zda v daném prostředí mohou mít zisk velký (pak zaměstnávají i
jiné zdravotníky, protože jim to zvyšuje zisk a vědomí, že mohou pro jiného méně
šťastného vytvořit příležitost k seberealizaciv medicíně) nebo naopak malý (pak
vědí, že se musí rozhodnout, zda pokračovat ve svém prostředí a žít na
dosavadní úrovni nebo zda přejít do jiného regionu, nebo oboru apod.).
Většina zdravotníků, kteří neprivatizovali a zůstali pracovat v
nemocnicích a velkých zdravotnických zařízeních, tuto základní zkušenost
nezískalo „na své kůži“. Pro tyto zdravotníky se zdánlivě mnoho nezměniloa
naopak se jim musí zdát podivné, že slyší neustále mluvit o vysokých nákladech,
nízkých tržbách, potřebě zvyšování výkonů apod. Podivné proto, že před
transformací jejich nemocnice také fungovaly a o potřebě dalších výkonů se
nemluvilo.
Souvisí to ovšem s tím, že si všichni málo uvědomujeme změny, v kterých sami
žijeme, když nevystoupíme z vlastního prostředí. Přestali jsme vnímat jako
československou specifiku to, že do transformace se u nás rozvíjelo zdravotnictví
málo technicky a farmakologicky vybavené, ale vybavené naopak poměrně hustou sítí
zdravotnických zařízení, velkými počty lůžek, lékařů a zdravotníků celkem.
Jen si připomeňme projevy státníků, kteří vydávali za úspěch, že je u nás na
tisíc obyvatel více lékařůa lůžek než v té západní cizině, ale nikdy nemohli
říci, že kvůli tomu není v té západní cizině horší péče o obyvatelstvo.
Přestali jsme vnímat i to, že dnes je k dispozici mnohem víc přístrojů a pomůcek,
že jsou technicky dokonalejší a tedy i dražší, že se používají běžně
zahraniční a často i drahé léky, přestože se ví už z dob před transformací, že
existuje množství lidí, kteří si léky jen nosí domů, ale příliš je
nepoužívají. Přestali jsme vnímat i to, že za těchto změněných podmínek stále
narůstá počet lékařů. Je ovšem mnohem více skutečností, které způsobují, že
ve změněných podmínkách je potřeba změnit i způsob poskytování zdravotních
služeb.
V dnešních podmínkách se očekávají obrovské úspěchy od ředitelů
nemocnic či od vedení (managementů). Mnoho ředitelů proto absolvovalo kurzy
o ekonomice, o řízení, o organizaci, o strategickém řízení, o logistice, o
manažerském účetnictví apod. Tím získali základní porozumění, ale nikoliv
vlastní praxi v aplikacích nových poznatků. Každý lékař dobře ví, jak velký
rozdíl je mezi informací o novém léku a roční zkušeností s jeho aplikací. Stejně
velký rozdíl je i mezi poznáním a zkušeností v jiných oborech, platí to stejně i
o oboru řízení. U nás byli před transformací vybíráni tradičně do vedoucích
funkcí lidé podle jiných kriterií, než v cizině. Ale v té cizině byli lidé od
mládí zvyklí na to, že se musí projevit jako úspěšnív nějaké funkci, aby mohli
být povýšeni do funkce vyšší. Právě to souvisí s dělbou kompetencí a s
koordinací, o které jsme psali výše. Čím vyšší funkce, tím víc předpokládá
vlastních aktivních zkušeností s funkcí podřízených, aby tato vyšší funkce
mohla úspěšně koordinovat (na základě znalostí, ale i zkušeností) funkce
podřízené. A k takovému růstu neměli zatím příležitost ani naši současní
ředitelé. Ostatně, po dlouhá léta u nás mohl být podle zákonač. 20/1966
ředitelem zdravotnického zařízení jen lékař, který nebyl vzdělán ani testován
jako profesionál v řízení. Samozřejmě, že lze i ve zmiňované cizině najít
odchylky od řádného postupu (lobby fungují všude), ale většina firem má své
profesionály i na testování pracovníků v jejich funkcích a na plánování
„rotace” pracovníků do vedoucích funkcí. Je to v zájmu firem, když chtějí mít
spolehlivě dobré výsledky řízení.U nás jsme dlouhá léta mechanicky kopírovali
programy personálního rozvoje, ale šanci dostat se do skutečné plánované rotace
neměli zdaleka všichni.
Závěr?
Na diskusích a kritikách řízení našeho zdravotnictví je zajímavá
určitá zvláštnost. Všude se ví, že systémy řízení nemohou fungovat dokonale už
proto, že v institucích pracuje mnoho lidí, tedy individualit, že se neustále mění
nejen vnitřní, ale i vnější podmínky institucí, že se mění potřeba institucí
(potřeba služeb, které poskytují) a některé umí reagovat rychle, jiné jen pomalu a
jiné nedokáží reagovat tak dlouho, až ztratí šanci existovat apod. Tyto
obecné pravdy platí také ve zdravotnictví. U nás se ale z probíhající
diskuse zdá, jakoby mělo už dávno všechno fungovat hladce. O tom, jak těžce a jaké
problémy se překonávají jinde, se příliš nemluví.
V celém světě se už více než deset let prosazují reformy zdravotnictví, jejichž
hlavním smyslem je přizpůsobovat výdaje na zdravotnictví reálným možnostem
společnosti. V posledních třech letech bylo zpracováno už několik syntetických
studií, které srovnávají charakter reforem zdravotnictví v různých zemích a
hledají znaky, které se projevily jako oprávněné, a hledají také cesty, které se
projevily jako reálné a úspěšné. Zejména se však hledají podmínky, v jakých k
reformám v jednotlivých zemích došlo a podmíněnost toho, zda v těchto podmínkách
při použité cestě mohlo být dosaženo úspěchu.
Ve všech zemích se ví, že zdravotnictví je velmi žádoucím systémem společnosti,
ale ví se také to, že právě v osmdesátých letech ve většině zemí bylo nutné
brzdit výdaje, které tento žádoucí systém spotřebovává z toho, co která země je
schopna vytvořit. Při sledování diskusí u nás vzniká dojem, jako kdybychom byli
přesvědčeni, že problémy ve zdravotnictví jsou jen u nás. A v této atmosféře
vznikají zcela přirozeně i snahy určit viníky. Složitost vztahů v soustavách
řízení je však základem toho, žez různých pozic může být ukazováno na mnoho
viníků. Protože je mnohem větší počet míst na nižších hierarchických
úrovních je přirozeně ukazováno v mnoha případech na „ty nahoře“ (ačkoliv
prakticky o všech základních směrech rozhodovaly dohodovací komise odborníků, za
špatné rozhodnutí se viněna vláda, za špatný chod nemocnic jejich ředitelé apod).
Zdá se, že právě v této době máme potřebu zahledět se do ciziny a
zkoumat důvody, proč je věnováno tolik pozornosti reformám zdravotnictví v jiných
zemích. Reformy se uskutečňují již dlouho a je vidět, že ještě dlouho budou
pokračovat. U nás se zas ještě stále pohybujeme v transformačním procesu a můžeme
ho ovlivnit pozitivně, když se budeme vyhýbat tomu, co už „ti ostatní“
identifikovali (v konkrétních popsaných podmínkách) jako nevhodné. Ještě stále
máme dost příležitostí poučit se pro diagnózu našich problémů.
Ing. Zdeněk Papeš, CSc.,
je konzultantem v oblasti organizace
a ekonomiky a externím spolupracovníkem
NHÚ ČAV a LF UP |