SBÍRKA ZÁKONŮ ČESKÉ REPUBLIKY
Profil předpisu:
- Titul předpisu:
Zákon o svobodném přístupu k informacím
Citace: 106/1999 Sb. |
Částka: 39/1999 Sb. |
Na straně (od-do): 2578-2582 |
Rozeslána dne: 8. června 1999 |
Druh předpisu: Zákon |
Autoři předpisu: Parlament |
Datum přijetí: 11. května 1999 |
Datum účinnosti od: 1. ledna 2000 |
Platnost předpisu: ANO |
Datum účinnosti do: |
- Hesla rejstříku:
Vydáno na základě:
Předpis mění:
Předpis ruší:
Text předpisu:
106
ZÁKON
ze dne 11. května 1999
o svobodném přístupu k informacím
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
§ 1
Účel zákona
Zákon upravuje podmínky práva svobodného přístupu k informacím a stanoví
základní podmínky, za nichž jsou informace poskytovány.
§ 2
Povinnost poskytovat informace
(1) Povinnými subjekty, které mají podle tohoto zákona povinnost poskytovat
informace vztahující se k jejich působnosti, jsou státní orgány a orgány územní
samosprávy.
(2) Povinnými subjekty jsou dále ty subjekty, kterým zákon svěřil rozhodování o
právech, právem chráněných zájmech nebo povinnostech fyzických nebo právnických
osob v oblasti veřejné správy, a to pouze v rozsahu této jejich rozhodovací
činnosti.
(3) Zákon se nevztahuje na postup při poskytování informací povinnými subjekty,
který je upraven zvláštními předpisy.1)
§ 3
Základní pojmy
(1) Žadatelem pro účel tohoto zákona je každá fyzická i právnická osoba,
která žádá o informaci.
(2) Možností dálkového přístupu pro účel tohoto zákona je přístup k informaci
neomezeného okruhu žadatelů pomocí telekomunikačního zařízení2)
(například prostřednictvím sítě Internet).
(3) Zveřejněnou informací pro účel tohoto zákona je taková informace, která může
být vždy znovu vyhledána a získána, zejména vydaná tiskem nebo na jiném nosiči
dat umožňujícím zápis a uchování informace, vystavená na úřední desce, s
možností dálkového přístupu nebo umístěná ve veřejné knihovně.3)
(4) Doprovodnou informací pro účel tohoto zákona je taková informace, která úzce
souvisí s požadovanou informací (například údaj o její existenci, původu, počtu,
důvodu odepření, době, po kterou důvod odepření trvá a kdy bude znovu
přezkoumán, a dalších důležitých rysech).
§ 4
Poskytování informací
Povinné subjekty poskytují informace žadateli na základě žádosti nebo
zveřejněním.
§ 5
Zveřejňování informací
(1) Každý povinný subjekt musí pro informování veřejnosti ve svém sídle a
svých úřadovnách zveřejnit na místě, které je všeobecně přístupné, jakož i
umožnit pořízení jejich kopie, tyto informace:
a) důvod a způsob založení povinného subjektu, včetně podmínek a principů, za
kterých provozuje svoji činnost,
b) popis své organizační struktury, místo a způsob, jak získat příslušné
informace, kde lze podat žádost či stížnost, předložit návrh, podnět či jiné
dožádání anebo obdržet rozhodnutí,
c) místo, lhůtu a způsob, kde lze podat opravný prostředek proti rozhodnutí
povinného subjektu, a to včetně výslovného uvedení požadavků, které jsou v této
souvislosti kladeny na žadatele, jakož i popis postupů a pravidel, která je třeba
dodržovat při těchto činnostech, a název příslušného formuláře a způsob a
místo, kde lze takový formulář získat,
d) postup, který musí povinný subjekt dodržovat při vyřizování všech
žádostí, návrhů i jiných dožádání občanů, a to včetně příslušných lhůt,
které je třeba dodržovat,
e) přehled nejdůležitějších předpisů, podle nichž povinný subjekt zejména
jedná a rozhoduje, které stanovují právo žádat informace a povinnost poskytovat
informace a které upravují další práva občanů ve vztahu k povinnému subjektu, a to
včetně informace, kde a kdy jsou tyto předpisy poskytnuty k nahlédnutí,
f) sazebník úhrad za poskytování informací,
g) výroční zprávu za předcházející kalendářní rok o své činnosti v oblasti
poskytování informací (§ 18).
(2) Povinné subjekty jsou povinny zveřejňovat informace uvedené v odstavci 1 též
způsobem umožňujícím dálkový přístup. Tato povinnost se nevztahuje na povinné
subjekty, které jsou pouze fyzickými osobami.
(3) Povinné subjekty, které vedou a spravují registry obsahující informace, které
jsou na základě zvláštního zákona každému přístupné, jsou tyto údaje povinny
zveřejňovat v přehledné formě způsobem umožňujícím i dálkový přístup. Na
tyto subjekty se pro tento účel nevztahuje povinnost zamezit sdružování informací
podle § 17 písm. f) zákona č. 256/1992 Sb., o ochraně osobních údajů v
informačních systémech.
(4) Povinný subjekt může informace podle odstavce 1 zveřejnit i dalšími způsoby a s
výjimkami uvedenými v tomto zákoně může zveřejnit i další informace.
§ 6
Povinnost odkázat na zveřejněnou informaci
(1) Pokud žádost směřuje k poskytnutí zveřejněné informace, může povinný
subjekt co nejdříve, nejpozději však do sedmi dnů, místo poskytnutí informace
sdělit žadateli údaje umožňující vyhledání a získání zveřejněné informace.
(2) Pokud žadatel trvá na přímém poskytnutí zveřejněné informace, povinný
subjekt mu ji poskytne.
§ 7
Ochrana utajovaných skutečností
Je-li požadovaná informace v souladu s právními předpisy4) označena za
utajovanou skutečnost, k níž žadatel nemá oprávněný přístup, povinný subjekt ji
neposkytne.
§ 8
Ochrana osobnosti a soukromí
(1) Informace, které vypovídají o osobnosti a soukromí fyzické osoby, zejména o
jejím rasovém původu, národnosti, politických postojích a členství v politických
stranách a hnutích, vztahu k náboženství, o její trestné činnosti, zdraví,
sexuálním životě a majetkových poměrech, povinný subjekt poskytne pouze tehdy,
stanoví-li tak zvláštní zákon, nebo s předchozím písemným souhlasem žijící
dotčené osoby. Jestliže dotčená osoba nežije, lze informaci o ní poskytnout jen za
předpokladu, že bude zachována její lidská důstojnost, osobní čest, dobrá pověst
a chráněno její dobré jméno.
(2) Písemnosti osobní povahy, podobizny, obrazové snímky a obrazové a zvukové
záznamy týkající se fyzické osoby nebo jejích projevů osobní povahy povinný
subjekt poskytne jen za podmínek stanovených zvláštním zákonem.5)
§ 9
Ochrana obchodního tajemství
(1) Pokud je požadovaná informace označena za obchodní tajemství,6)
povinný subjekt ji neposkytne.
(2) Při poskytování informace, která se týká používání prostředků státního
rozpočtu, rozpočtu územního celku nebo fondu zřízeného zákonem7) anebo
nakládání s majetkem těchto subjektů, se nepovažuje poskytnutí informace o rozsahu
a příjemci těchto prostředků za porušení obchodního tajemství.
§ 10
Ochrana důvěrnosti majetkových poměrů
Informace o majetkových poměrech osoby, která není povinným subjektem, získané
na základě zákonů o daních, poplatcích, penzijním nebo zdravotním pojištění
anebo sociálním zabezpečení8) povinný subjekt podle tohoto zákona
neposkytne.
§ 11
Další omezení práva na informace
(1) Povinný subjekt může omezit poskytnutí informace, pokud:
a) se vztahuje výlučně k vnitřním pokynům a personálním předpisům povinného
subjektu,
- b) jde o novou informaci, která vznikla při přípravě rozhodnutí povinného
subjektu, pokud zákon nestanoví jinak; to platí jen do doby, kdy se příprava ukončí
rozhodnutím.
(2) Povinný subjekt informaci neposkytne, pokud:
a) byla předána osobou, jíž takovouto povinnost zákon neukládá, pokud
nesdělila, že s poskytnutím informace souhlasí,
- b) ji zveřejňuje na základě zvláštního zákona9) a v předem
stanovených pravidelných obdobích až do nejbližšího následujícího období,
- c) by tím byla porušena ochrana duševního vlastnictví stanovená zvláštním
předpisem.10)
(3) Při poskytování informací, které získal povinný subjekt od třetí osoby k
plnění úkolů na základě zvláštního zákona,11) podle kterého by se na
ně vztahovala povinnost mlčenlivosti anebo jiný postup chránící je před
zveřejněním nebo zneužitím, avšak které lze poskytnout podle tohoto zákona,
poskytne povinný subjekt jen ty informace, které přímo souvisejí s plněním jeho
úkolu.
(4) Povinné subjekty dále neposkytnou informace o
- a) probíhajícím trestním řízení,
- b) rozhodovací činnosti soudů,
- c) plnění úkolů zpravodajských služeb,12)
- d) přípravě, průběhu a projednávání výsledků kontrol v orgánech Nejvyššího
kontrolního úřadu.
Ustanovení zvláštních zákonů13) o poskytování informací v
uvedených oblastech tím nejsou dotčena.
§ 12
Podmínky omezení
Všechna omezení práva na informace provede povinný subjekt tak, že poskytne
požadované informace včetně doprovodných informací po vyloučení těch informací,
u nichž to stanoví zákon. Právo odepřít informaci trvá pouze po dobu, po kterou
trvá důvod odepření. V odůvodněných případech povinný subjekt ověří, zda
důvod odepření trvá.
§ 13
Žádost o poskytnutí informace
(1) Žádost o poskytnutí informace se podává ústně nebo písemně, a to i
prostřednictvím telekomunikačního zařízení.
(2) Není-li žadateli na ústně podanou žádost informace poskytnuta anebo
nepovažuje-li žadatel informaci poskytnutou na ústně podanou žádost za
dostačující, je třeba podat žádost písemně.
(3) Ustanovení § 14 až 16 a § 18 platí pouze pro žádosti podané písemně.
§ 14
Postup při podávání a vyřizování písemných žádostí o
poskytnutí informace
(1) Žádost je podána dnem, kdy ji obdržel povinný subjekt. Sdělení žadatele,
že trvá na poskytnutí informace podle § 6 odst. 2, se považuje za nové podání
žádosti.
(2) Z podání musí být zřejmé, kterému povinnému subjektu je určeno a kdo jej
činí. U podání prostřednictvím telekomunikačního zařízení2) musí
být uvedena rovněž příslušná identifikace žadatele (například elektronická
adresa). Neobsahuje-li žádost tyto údaje, není žádost podáním ve smyslu tohoto
zákona a žádost se odloží.
(3) Povinný subjekt posoudí obsah žádosti a:
- a) v případě, že je žádost nesrozumitelná, není zřejmé, jaká informace je
požadována, nebo je formulována příliš obecně, vyzve žadatele ve lhůtě do sedmi
dnů od podání žádosti, aby žádost upřesnil, neupřesní-li žadatel žádost do 30
dnů, rozhodne o odmítnutí žádosti,
- b) v případě, že požadované informace se nevztahují k jeho působnosti, žádost
odloží a tuto odůvodněnou skutečnost sdělí do tří dnů žadateli,
- c) poskytne požadovanou informaci ve lhůtě nejpozději do 15 dnů od přijetí
podání nebo od upřesnění žádosti podle písmena a), a to písemně, nahlédnutím
do spisu, včetně možnosti pořídit kopii, nebo na paměťových médiích.
(4) O postupu při poskytování informace se pořídí záznam.
(5) Lhůtu pro poskytnutí informace je možno prodloužit ze závažných důvodů,
nejvýše však o deset dní. Závažnými důvody jsou:
a) vyhledání a sběr požadovaných informací v jiných úřadovnách, které jsou
oddělené od úřadovny vyřizující žádost,
- b) vyhledání a sběr objemného množství oddělených a odlišných informací
požadovaných v jedné žádosti,
- c) konzultace s jiným povinným subjektem, který má závažný zájem na rozhodnutí
o žádosti, nebo mezi dvěma nebo více složkami povinného subjektu, které mají
závažný zájem na předmětu žádosti.
Žadatel musí být o prodloužení lhůty i o jeho důvodech vždy prokazatelně
informován, a to včas před uplynutím lhůty pro poskytnutí informace.
§ 15
Rozhodnutí
(1) Pokud povinný subjekt žádosti, byť i jen zčásti, nevyhoví, vydá o tom ve
lhůtě pro vyřízení žádosti rozhodnutí, s výjimkou případů, kdy se žádost
odloží podle § 14 odst. 2 nebo podle § 14 odst. 3 písm. b). Je-li povinným subjektem
obec, vydává rozhodnutí obecní úřad.
(2) Rozhodnutí musí obsahovat označení povinného subjektu, číslo jednací a datum
vydání rozhodnutí, označení příjemce rozhodnutí, výrok s uvedením právních
předpisů, podle nichž bylo rozhodováno, odůvodnění každého omezení práva na
informace, poučení o místu, době a formě podání opravného prostředku,
vlastnoruční podpis pověřeného pracovníka povinného subjektu s uvedením jména,
příjmení a funkce.
(3) Rozhodnutí se doručuje do vlastních rukou žadatele.
(4) Jestliže orgán ve lhůtě pro vyřízení žádosti neposkytl informace či nevydal
rozhodnutí podle § 15 odst. 1, má se za to, že vydal rozhodnutí, kterým informace
odepřel. Proti tomuto rozhodnutí lze podat odvolání do 15 dnů ode dne, kdy uplynula
lhůta pro vyřízení žádosti.
§ 16
Odvolání
(1) Proti rozhodnutí povinného subjektu o odmítnutí žádosti lze podat odvolání
ve lhůtě do 15 dnů od doručení rozhodnutí nebo od marného uplynutí lhůty pro
vyřízení žádosti v případě uvedeném v § 15 odst. 4. Odvolání se podává u
povinného subjektu, který rozhodnutí vydal nebo měl vydat.
(2) O odvolání proti rozhodnutí povinného subjektu rozhoduje povinný subjekt
nejblíže vyššího stupně nadřízený povinnému subjektu, který rozhodnutí vydal
nebo měl vydat. Jde-li o rozhodnutí obecního úřadu, které se týká informací ve
věcech samostatné působnosti obce, rozhoduje o odvolání obecní rada, pokud obecní
zastupitelstvo nestanoví, že rozhoduje jiný orgán obce. V ostatních případech
rozhoduje o odvolání ten, kdo stojí v čele povinného subjektu, který rozhodnutí
vydal nebo měl vydat, a je oprávněn za něj jednat.
(3) Odvolací orgán rozhodne o odvolání do 15 dnů od předložení odvolání
povinným subjektem. Jestliže v uvedené lhůtě o odvolání nerozhodl, má se za to,
že vydal rozhodnutí, kterým odvolání zamítl a napadené rozhodnutí potvrdil; za den
doručení tohoto rozhodnutí se považuje den následující po uplynutí lhůty pro
vyřízení odvolání.
(4) Proti rozhodnutí o odvolání se nelze odvolat.
(5) Proti rozhodnutí ústředního orgánu státní správy o odmítnutí žádosti lze
podat rozklad, o kterém rozhoduje vedoucí ústředního orgánu státní správy.
Ustanovení odstavců 1, 3 a 4 platí pro rozklad obdobně.
(6) Rozhodnutí o odmítnutí žádosti je přezkoumatelné soudem podle zvláštního
zákona.14)
§ 17
Hrazení nákladů
(1) Povinné subjekty jsou v souvislosti s poskytováním informací oprávněny
žádat úhradu ve výši, která nesmí přesáhnout náklady spojené s vyhledáváním
informací, pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat a s odesláním
informací žadateli.
(2) Žadateli musí být na jeho žádost potvrzena předpokládaná výše úhrady
nákladů.
(3) Povinný subjekt může podmínit vydání informací zaplacením úhrady nebo
zálohy.
(4) Úhrada je příjmem povinného subjektu.
§ 18
Výroční zpráva
(1) Každý povinný subjekt musí vždy do 1. března zveřejnit výroční zprávu za
předcházející kalendářní rok o své činnosti v oblasti poskytování informací
podle tohoto zákona obsahující následující údaje:
- a) počet podaných žádostí o informace,
- b) počet podaných odvolání proti rozhodnutí,
- c) opis podstatných částí každého rozsudku soudu,
- d) výsledky řízení o sankcích za nedodržování tohoto zákona bez uvádění
osobních údajů,
- e) další informace vztahující se k uplatňování tohoto zákona.
(2) Pokud má povinný subjekt zvláštním zákonem uloženou povinnost předkládat
veřejnou výroční zprávu, údaje podle odstavce 1 písm. a) až e) začleňuje do
této výroční zprávy jako její samostatnou část s názvem "Poskytování
informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím".
§ 19
Umožnění přístupu k informacím nebo poskytnutí informací za podmínek a
způsobem stanoveným tímto zákonem není porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost
uložené zvláštními zákony.15)
ČÁST DRUHÁ
PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
§ 20
(1) Povinnost uvedená v § 5 odst. 2 nastává dnem 1. ledna 2001. Pro obce, které
nejsou městy,16) povinnost podle § 5 odst. 2 nastává dnem 1. ledna 2002.
(2) Povinnost uvedená v § 5 odst. 3 nastává dnem 1. ledna 2002.
(3) Lhůta pro poskytnutí informace [§ 14 odst. 3 písm. c)] a prodloužení této
lhůty (§ 14 odst. 5) se v prvních 12 měsících od účinnosti zákona prodlužují na
dvojnásobek, a dalších 12 měsíců se prodlužují o polovinu.
(4) Pokud tento zákon nestanoví jinak, vztahuje se na počítání lhůt a na řízení
podle § 15 a 16 správní řád,17) s výjimkou ustanovení o obnově
řízení a o přezkoumávání rozhodnutí mimo odvolací řízení.
§ 21
Vláda vydá nařízení, kterým upraví součinnost orgánů státní správy s
obcemi při zajišťování povinností obcí podle § 5 tohoto zákona.
§ 22
Účinnost
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2000.
Klaus v. r.
Havel v. r.
Zeman v. r.
____________________________________________________________
- 1)
- Například zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí.
- 2)
- § 1 odst. 4 písm. a) zákona č. 110/1964 Sb., o telekomunikacích, ve znění zákona
č. 150/1992 Sb.
- 3)
- Zákon č. 53/1959 Sb., o jednotné soustavě knihoven (knihovnický zákon), ve znění
zákona č. 425/1990 Sb.
- 4)
- Zákon č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností a o změně některých
zákonů.
- 5)
- Zákon č. 256/1992 Sb., o ochraně osobních údajů v informačních systémech.
- § 11 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění zákona č. 509/1991 Sb.
- 6)
- § 17 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník.
- 7)
- Například zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České
republiky, ve znění zákona č. 334/1992 Sb., zákon č. 171/1991 Sb., o působnosti
orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu
národního majetku České republiky, ve znění pozdějších předpisů, zákon č.
472/1992 Sb., o Státním fondu tržní regulace v zemědělství, ve znění
pozdějších předpisů.
- 8)
- Například § 24 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění
pozdějších předpisů, § 23 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné
zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů, § 14 zákona č. 582/1991
Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších
předpisů, § 24a zákona č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně
České republiky, zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění
pozdějších předpisů.
- 9)
- Například zákon č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, zákon č. 6/1993
Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů.
- 10)
- Například zákon č. 35/1965 Sb., o dílech literárních, vědeckých a uměleckých
(autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
- 11)
- Například zákon č. 592/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zákon č.
222/1994 Sb., o podmínkách podnikání a výkonu státní správy v energetických
odvětvích a o Státní energetické inspekci, ve znění zákona č. 83/1998 Sb., zákon
č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství, ve znění pozdějších předpisů, zákon
č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 15/1998 Sb., o Komisi pro cenné papíry a o změně a doplnění dalších
zákonů, zákon č. 77/1997 Sb., o státním podniku, zákon č. 273/1993 Sb., o
některých podmínkách výroby, šíření a archivování audiovizuálních děl, o
změně a doplnění některých zákonů a některých dalších předpisů, ve znění
zákona č. 40/1995 Sb., zákon č. 13/1993 Sb., celní zákon, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech, ve znění zákona č.
286/1995 Sb., zákon č. 389/1991 Sb., o státní správě ochrany ovzduší a poplatcích
za jeho znečišťování, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 64/1986 Sb., o
České obchodní inspekci, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 133/1985 Sb.,
o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů.
- 12)
- § 5 a 8 zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách, ve znění zákona č.
118/1995 Sb.
- 13)
- Například § 8a zákona č. 141/1961 Sb., trestní řád, ve znění zákona č.
292/1993 Sb., § 45 zákona č. 166/1993 Sb.
- 14)
- § 247 a násl. zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění
pozdějších předpisů.
- 15)
- Například zákon č. 15/1998 Sb., zákon č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu
Poslanecké sněmovny, zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve
znění pozdějších předpisů, zákon č. 283/1993 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 6/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
- 16)
- Zákon č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších
předpisů.
- 17)
- Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).

|