Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Sobota, 22.Leden 2000 Články 

Předávání informací zdravotních pojišťoven smluvním partnerům přináší jednoznačně efekt. Zkušenosti l,5 roku se systémem ZPŠ (poj. 209) ukazují, že na základě informací - jistou “seberegulací” - došlo k nárůstu nákladů za sledované období jen o cca 2 - 3 %, na rozdíl od specialistů ( tito nepracují se systémem, tedy nemají zpětnou vazbu svých nákladů), kterým vzrostly ve stejném období náklady o cca 13 - l5 %. Pouze v položce PZT nedošlo k takovémuto nárůstu.

Poskytnutím informací praktickému lékaři nedošlo k poškození pacienta (dle mého soudu), ale naopak se podařilo rozkrýt pohyb (nekontrolovaný) pacientů po odborných ambulancí. Např. cca 250 registrovaných pacientů mé ambulance využilo péče v odborných ambulancích, vyčerpalo cca 1,7 mil. Kč, aniž by byla zpětná vazba, tedy informovanost praktického lékaře, aniž by tedy mohla být získaná data (laboratoř) uložena ve vlastní pacientově dokumentaci. Velká část prostředků byla “utracena” za léky o jejichž druhu se dovídá registrující lékař jen z databáze informačního systému pojišťovny. Tím také dostává praktik informaci o chorobách, s kterými se pacient léčí.
Dle zkušenosti se nejedná o “pacienty- turisty”, ale často inteligentní lidi, kteří vyhledáním péče obcházejí praktika, aby patrně ušetřili čas. V malé míře se jedná o lidi, kteří byli vždy zvyklý pohybovat se v systému zdrav. péče tímto způsobem,tj. nevědomky obcházejí praktika, aniž by si důsledky chování uvědomili (zpravidla chronici)- zde bohužel pak ani praktik neví, že se jedná o např.diabetika, revmatika apod., tedy pacienta, který svobodnou vůlí se u praktika registroval.....Praktik zde tedy dostane cennou informaci, z které profituje pacient!
Poslední skupina pacientů obchází praktika záměrně, protože např. nedůvěřuje nebo ze strany praktika mu je odebírána zbytečná péče, kterou pacient vyhledává.
Závěrem je třeba říci, že je třeba předávání informací ze strany pojišťoven podporovat, zrychlit a rozšířit. Tj. nutnost až povinnost pojišťoven všech typů tyto informace předávat a to v vždy v co nejkratším čase. Praktika, tedy registrujícího lékaře, navíc na systému využívání poskytnutých informací zainteresovat s cílem postupného a efektivnějšího využívání vynakládaných prostředků na zdrav. péči.
Informace předávat s využitím dostupných medií (CD, ev. e-mail). Předáním CD osobně se mi jeví v tuto chvíli informačně “nejbezpečnější".
MUDr. Pavel Soukup,
praktický lékař, Mladá Boleslav


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články