Pondělí, 15.Duben 2002 Oznámení

Zajímavou polemiku můžeme sledovat na stránkách renomovaného časopisu Nature. Prof. William Schopf z University of California v Los Angeles interpretuje mikroskopické struktury nalezené v horninách Západní Austrálie jako nejstarší nalezené fosilie bakterií, staré 3,5 miliardy let (William Schopf a kol., Nature 416: 73-76).
V této oblasti se skutečně nacházejí jedny z nejstarších sedimentárních hornin na světě a byly zde nalezeny i jedny z nejstarších stromatolitů, u nichž se geologické stáří odhaduje na téměř 3,5 miliardy let. Stromatolity jsou drobné bochníkovité tvary složené ze sinic, jednobuněčných řas a bakterií, které tvořily dohromady jednoduchý ekosystém ...

Nicméně Martin Brasier z Oxfordské Univerzity (Brasier a kol., Nature 416: 76-81) se domnívá, že jde o útvary vzniklé působením vody na ještě teplou horninu. Prof. Schopf je sice renomovaný odborník, ale není vyloučeno, že mohl podlehnout profesionální deformaci mnoha paleontologů, že totiž v jakémkoliv tvaru vidí fosílii. U objektů mikroskopických rozměrů je navíc velmi obtížné rozhodnout, zda jsou organického či anorganického původu. V každém případě je tato polemika i pro laika velmi poučná, protože ilustruje různé vědecké přístupy.
26.3.2002