Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Čtvrtek, 28.Srpen 2003 Články 

Registr stížností České lékařské komory je každým rokem objemnější. V roce 2000 v něm bylo 833 případů, rok poté 1059 a loni ještě víc. „Bude to ke dvěma tisícům stížností. Rok od roku jich přibývá,“ potvrdila předsedkyně revizní komise ČLK Marta Holanová. Přesné číslo zatím nezná. Pacienti si většinou stěžují na chování lékařů, jejich přístup, kvalitu podávaných informací nebo neschopnost doktorů nabídnout více alternativ léčby.

Jsou zde však i vážná obvinění ze zanedbání zdravotní péče nebo pochybení při operacích.
Většinu stížností uzavírá lékařská komora s konstatováním, že je lékař nevinen. „Jeden druhého kryje. tížnostem přidělí pouze evidenční čísla a tím to končí,“ vysvětlil Luboš Olejár ze Svazu pacientů. „Vycházejí z toho, že lékař má vysokoškolské vzdělání, a proto se přeci nemůže chovat jako hulvát. To je samozřejmě hloupost,“ dodal.
Představitelé lékařské komory se však brání tím, že velmi často jde o stížnosti, kde proti sobě stojí slovo lékaře a pacienta. „V tom případě je velmi těžké někoho odsoudit. Je pravda, že lékaři cítí solidaritu jeden s druhým. Ale
revizní komise, která o stížnostech rozhoduje, je volená a objektivní,“ řekl mluvčí komory Pavel Kubíček.
Komise pak může upustit od lékařova potrestání, ale může jej i pokutovat nebo ho vyloučit z lékařské komory. K tomu však dochází minimálně. Pacienti si často oprávněně myslí, že lékaři požívají jakousi imunitu, a bouří se. „Současný zákon je nedokonalý. Lékařská komora svou funkci nezvládá a další kontrolní orgány také ne. Navrhujeme zřídit registr stížností při ministerstvu zdravotnictví a zvolit nezávislé rozhodčí komise na úrovni ministerstva a krajů,“ naznačil řešení Olejár.
Nemějte strach se ozvat, radí Luboš Olejár. „Můj obvodní lékař bere pacienty jen na objednávku. I když se cítím velmi zle a přijdu neobjednaná, buď mě objedná na další den, nebo musím v čekárně čekat, až jestli někdo z řádně pozvaných nedorazí,“ zní jedna ze stížností adresovaná Svazu pacientů. „Takové chování je nezákonné a na lékaře lze podat trestní oznámení pro neposkytnutí zdravotní péče,“ hodnotí stížnost prezident Svazu pacientů Luboš Olejár.
„Píše nám také žena, která loni podstoupila u soukromé lékařky plastiku očních víček, zaplatila nemalou částku a přestože dodržovala pooperační pokyny, výsledek operace je katastrofální,“ říká Olejár. „Po odstranění stehů jsem měla na obou víčkách ošklivé strupy a po čase hluboké a rozsáhlé jizvy,“ uvádí poškozená. Lékařka ji ubezpečila, že se vše zahojí, a žena utratila na její doporučení další sumu za speciální léky. Nakonec musela podstoupit u jiného lékaře reoperaci, s čímž byly spojeny další výdaje. Ptá se, zda může získat část peněz za první operaci zpět. Olejár doporučuje dohodu, nebo stížnost.
25.8.2003
Zdroj:Deníky Bohemia


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články