Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Pátek, 05.Březen 2004 Články 

Článek „Pan Novák píše do novin“ od Davida Steinera uveřejněný v časopise Týden (č.10/2004) začíná textem: “ Stránky českých deníků zaplavily v minulých dnech až příliš podobné "čtenářské" dopisy na téma zdravotní pojištění. Pravděpodobně jde o součást boje mezi pojišťovnami. Koneckonců využívání neautentických dopisů v public relations, tedy ovlivňování veřejnosti, není nic nového.“ Pokud si také myslíte, že podobnost nemusí být vždycky zcela náhodná čtěte dál.

Pan Novák píše do novin
Stránky českých deníků zaplavily v minulých dnech až příliš podobné "čtenářské" dopisy na téma zdravotní pojištění. Pravděpodobně jde o součást boje mezi pojišťovnami. Koneckonců využívání neautentických dopisů v public relations, tedy ovlivňování veřejnosti, není nic nového.

Takže doufám, že vláda zachová v oblasti zdravotních pojišťoven zdravou konkurenci. Ale co je ještě důležitější, že nám umožní si mezi pojišťovnami vybírat, zdůrazňoval 17. února na stránkách Moravskoslezského deníku čtenář L. K. z Kolína. Nebyl sám. Stejná slova se objevila o den později v Hospodářských novinách: "Takže doufám, že naše vláda zachová v oblasti zdravotních pojišťoven zdravou konkurenci. Ale co je ještě důležitější, že nám umožní si mezi pojišťovnami vybírat." Věc měla háček: čtenář se tentokrát podepsal jako Lucie Kyndlová z Prahy. Pokus TÝDNE najít za pomoci telefonního seznamu pisatelku nevyšel: "Lucie Kyndlová" registrovaná v Praze Českým Telecomem se k autorství nehlásila. Dopisy s různými shodnými formulacemi a obraty na téma zdravotního pojištění a proti takzvanému stoprocentnímu přerozdělování (viz níže O co jde pojišťovnám) se v únoru objevovaly také v jiných denících, například pod jménem M. Šťastný. Mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) Jiří Suttner na to má jasný názor: Tištěná média poskytla ve čtenářských rubrikách zdarma místo pro jinak placenou inzerci nebo PR články pro cílenou a koordinovanou kampaň.
Někteří lidé z reklamní, lobbistické i novinářské branže vědí, že za "nezávislými" čtenářskými ohlasy zveřejňovanými v tisku k nejrůznějším tématům sto jí mnohdy PR agentury. "Je to neetické. Slušná píárka by se k takové věci nesnížila, ale některé firmy se k tomu uchylují," říká bez uvední konkrétních případů Jan Čížek z agentury Strategic Consulting.
Zneužívání dopisů přitom není česká specialita. Koncem loňského roku zasáhla dopisová aféra americkou armádu. "Mají nás tu rádi, jde to dobře, jsme tu užiteční," psali loni američtí vojáci z Iráku. Tedy alespoň podle dopisů, které dorazily do redakcí některých amerických deníků. Formulace byly však až překvapivě podobné, ba přímo shodné. Po chybnosti o autenticitě dopisů vzrostly poté, kdy se ukázalo, že část "pisatelů" oslovených redakcemi neměla o autorství ani tušení. Další tvrdili, že jim opisování předem připraveného textu přikázali velitelé. Že by ukázka armádního public relations v době, kdy se události nevyvíjely tak, jak si ve Washingtonu přáli? Pentagon obvinění z pokusu o manipulaci veřejného mínění odmítl a oznámil, že záležitost prošetří.
Ve světě byla v minulosti ze zneužívání čtenářských rubrik obviněna například velká PR agentura Shandwick, s jejíž pomocí chtěla na Novém Zélandě společnost Timberlands West Coast Ltd. odrazit útoky proti kácení dřeva. Význam "dopisů čtenářů" těžaři nepodcenili a rozhodli se tento prostor kolonizovat. "Dopisy pak začali psát zaměstnanci firmy, PR agentury, představitelé nastrčených skupin i jiní spojenci," připomíná ekologická publicistka Klára Brotánková.
Ale zpátky do Česka. Pracovníci periodik se shodují, že ověřování autenticity pisatelů čtenářských dopisů je velmi obtížné, podle některých dokonce nemožné. Obzvláště v éře internetu. Například Večerník Praha odmítá alespoň zveřejňovat názory, které přicházejí označené jen iniciálami. Hospodářské noviny zdůrazňují: "Anonymy nezveřejňujeme." V asociaci PR agentur zatím zmiňovaný problém neřešili. "Nevím o případu, že by se na nás obrátil někdo se stížností, že by čtenářských rubrik zneužíval někdo z lobbistických kruhů," říká Zdeňka Kuhnová z výkonné rady Asociace Public Relations Agentur (APRA).

O co jde pojišťovnám

Podle vládní koaliční dohody by se v budoucnu mělo přerozdělovat celé vybrané pojistné, zatímco dosud se to týká jen šedesáti procent. Podle ČTK by tak dostala VZP navíc dvě miliardy korun, o něž by naopak klesly příjmy zaměstnaneckých pojišťoven. Jejich zástupci nejsou pochopitelně spokojeni, ale podezření, že stojí za současnou "dezinformační kampaní", kategoricky popírají.
1.3.2004
Autor: David Steiner
Zdroj: Týden


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články