Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Úterý, 31.Květen 2005 Články 

V poslední době často slyšíme se sdělovacích prostředků, jak pacienti zneužívají nebo nadužívají zdravotní péči. A najednou při jednání s předsedou Vlády Jiřím Paroubkem, jak prozradila ředitelka VZP, měl přiznat podvody s vykazováním péče sám prezident ČLK, a najednou slyšíme, kdo nadužívání péče vyrábí.

Zneužívání péče o zdraví a její nadužívání jsou pojmy, které byly vytvořeny za tím účelem, aby se zdůvodnilo požadování dalších peněz, když si ambulantní lékaři všechno, co v systému bylo, rozebrali a zachtělo se jim ještě více. Ve skutečnosti takové situace buď vůbec nenastávají, nebo jen vinou lékařů. Uvažujte. Každý občan má jen jednoho praktického lékaře, u kterého je registrován, a ten mu poskytne takovou péči, jakou uzná za vhodné. A máme tu specialisty. Už před asi deseti lety jsme navrhli, aby každý občan měl své specialisty, u kterých by byl registrován, vždy jen u jednoho specialisty daného druhu. Překvapilo nás, na jaký to narazilo odpor. Později jsme pochopili, že každé zpřehlednění čerpání péče je pojímáno ze strany poskytovatelů jako nežádoucí, dodnes si chrání neprůhledný systém úhrad a pod záminkou jakéhosi práva na utajování se nesmí zveřejňovat, co vlastně poskytli a hlavně za kolik.
Je zde paradoxní situace. Nejsou k dispozici veřejně dostupné informace, kolik specialisté berou, ale máme uznat, že mají dostat ještě více. A abychom nemohli nic namítat, tak vykřikují, že zneužíváme péče a nadužíváme ji, a tak musíme platit víc. My, jako všeobecná pacientská organizace víme, že je určitá malá část pacientů, kteří nejsou se získanou péčí spokojeni a mají obavy, že se pro jejich uzdravení neudělalo to, co by se mělo. Pochopitelně se chtějí nějak zachránit a hledají radu i pomoc u dalších lékařů a nezdá se nám, že by měli jednat jinak, i když někteří z nich se mýlí, ale jen někteří. (Např. i v sousedním Rakousku mají pacienti právo na druhé posouzení léčby nebo stanovené diagnosy na pojišťovnu a každé další pokusy si již platí.) Ono to totiž není nic příjemného dostávat se do konfliktu se svým lékařem, být sužován pochybnostmi a podstupovat další vyšetření. Pacient, který byl řádně ošetřen a je duševně zdráv, zbytečná ošetření nevyhledává resp. vysedávání v čekárně mezi dalšími nemocnými.
Takže především nehledejme záminky pro porušování principu solidarity garantované Ústavou a uvědomme si, že za správnou míru ošetření a za správnou preskripci odpovídá lékař, on je vyškolen a atestován. Za to si jej my pacienti platíme přes zdravotní pojišťovny.
24.5.2005
Zdroj: Svaz pacientů ČR
Autor: Luboš Olejár, prezident Svazu pacientů ČR


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články