Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled... |
|
|
Analytické omyly ministerstva zdravotnictví
|
Již jsme si zvykli na skutečnost, že Ministerstvo zdravotnictví ČR ohýbá čísla a ekonomické výsledky podle toho, jak se to zrovna hodí. Teď se k tomu ovšem přidali i v legislativní radě vlády. Když chtělo ministerstvo v 1. pololetí navýšit úhrady, vydalo vyhlášku se stanovením výše úhrad zdravotní péče, když mělo ve 2. pololetí omezit novou vyhláškou nejhorší dopady, zmocnění najednou chybí. Celé situaci dávají politický nádech i neřešené ústavní stížnosti senátorů právě na překročení zmocnění ministerstva zdravotnictví tuto vyhlášku vydat. Jedna z nich tam už leží třetí rok a Ústavní soud se ne a ne dopátrat závěru. Asi se to nehodí.
Většinu podkladů ministryni Emmerové připravují poradci, především pan Háva, ředitel IZPE, který si nedávno postěžoval na nedostatek ekonomů v jeho vědeckém ústavu v Kostelci a také pan Fiala, který zase zcela „nestranně“ bojuje za Odborné léčebné ústavy, přičemž sám figuruje v jednom z nich ve vedoucí funkci. Dnes při uzavírání hospodaření za první pololetí se ukazuje, že varování zdravotních pojišťoven bylo na místě. Vzpomínám si velmi přesně jak se hovořilo o 3% nárůstu úhrad za zdravotní péči a jak pojišťovnám ještě zbude na umoření dluhů. Lůžková zařízení následné péče dnes bojují dokonce o 13% nárůst úhrad a ministerstvo vyhrožuje nucenou správou zdravotním pojišťovnám, pokud budou dodržovat všechny související právní normy, včetně vyhlášky MZ, která sice zrovna nehovoří o nárůstech úhrad, ale o kvalitě zdravotní péče. Taky si dobře vzpomínám na argumenty, že cenová vyhláška bude platit jen první pololetí a že předpoklady zdravotních pojišťoven jsou nadnesené, když jsme upozorňovali na zvýšení dluhů zdravotního pojištění kolem 20 miliard Kč. Dnes už to tak nadneseně nevypadá. Za první pololetí se dluh prokazatelně zvýšil a výhled druhého pololetí je ještě horší, než jsme čekali v nejčernějších snech. Další kapitolou jsou krátkodobá stabilizační opatření, která se nyní mají realizovat a která již brzy ukáží další analytické omyly ministerstva. Na přiložených grafech je vidět srovnání politických proklamací, podle mého názoru velmi laciných a průhledných, a předpokládané skutečnosti. Z našich propočtů vyplývá, že celkový deficitní vývoj roku 2005 a 2006 navrhovaná opatření nezastaví, ale naopak v roce 2005 jej zhorší (minimálně o další 1 mld. Kč) a v roce 2006 o dalších cca 10,6 mld. Kč. Bez zásadních úprav výdajové části nebo podstatně vyšších „dotací“ nelze stabilizaci systému očekávat. Z tohoto důvodu doporučujeme zásadní přepracování především úsporných opatření směrem k reálnému snižování tempa růstu výdajů cestou úprav Seznamu zdravotních výkonů, léčiv a PZT a restriktivních cenových vyhlášek a účinné podpory regulačním opatřením ze strany zdravotních pojišťoven. 10.8.2005 Autor:Jaromír Gajdáček,výkonný ředitel - Svaz zdravotních pojišťoven ČR Zdroj: SZPCR
- -
|
|
|
|