Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Pátek, 11.Listopad 2005 Články 

Drogistické řetězce začaly otevírat lékárny, ve kterých lidé mohou nakupit kromě volně prodejných medikamentů i léky na předpis. Tři již ve svých obchodech v Praze a Brně zprovoznila síť drogistických prodejen Droxi, která chce mít do pěti let v zemi až 40 lékáren.Většina ostatních drogistických řetězců se k podobnému kroku zatím neodvážila a tvrdí, že Češi se ještě nenaučili kupovat léky jinde než v lékárnách. Prodej léků v drogistických řetězcích se ale nelíbí lékárníkům.

Ředitel sítě drogistických prodejen Droxi Petr Doležel řekl, že první tři lékárny v drogeriích v Brně a Praze se osvědčily a firma proto hodlá v následujících 12 měsících zprovoznit tři až pět nových lékáren. "Ze začátku chceme jít do větších měst, kde je větší frekvence zákazníků, kteří nejsou tak konzervativní. Náš cíl je mít v horizontu pěti let v našich prodejnách zhruba tři až čtyři desítky lékáren," uvedl Doležel.
Prodej léků již v ČR testovala také síť drogerií společnosti dm-drogerie markt, která ale plány na budování sítě lékáren ve svých prodejnách nakonec odložila. "Nabízeli jsme pokusně 20 položek léků, ale nebylo to příliš úspěšné, neboť čeští spotřebitelé nejsou ještě zvyklí nakupovat léky v drogeriích," řekl ČTK jednatel společnosti dm-drogerie markt Gerhard Fischer. Dodal, že například v sousedním Německu drogistické lékárny běžně nabízejí kolem 200 položek zboží a v Rakousku kolem 50 druhů výrobků. "V těchto zemích jsou na to ale lidé již navyklí," podotkl Fischer.
Otevření lékáren zatím v ČR neplánuje ani drogistický řetězec společnosti Rossmann. Její generální ředitel Jaroslav Barták řekl, že výstavba lékáren v drogistických prodejnách je velmi složitá z hlediska vhodných prostor, na které klade legislativa velmi přísné požadavky. "Je to velká investice a čeští spotřebitelé na tento způsob prodeje léků ještě nejsou připraveni. Situaci ale bedlivě monitorujeme a věřím, že v horizontu 10 až 15 let to bude velmi zajímavá obchodní příležitost," uvedl Barták.
Provozovatelé drogistických řetězců ale věří, že se i Češi postupně naučí nakupovat léky v drogeriích. Podle průzkumů mají k prodeji léků mimo lékárny pozitivní postoj hlavně mladší a vzdělanější lidé. Léky by v drogeriích či prodejnách potravin ráda kupovala zhruba třetina lidí s vysokoškolským vzděláním či maturitou a lidí do 45 let.
"Během několika let bychom mohli udělat první krok a začít prodávat nejdříve volně prodejné léky a poté k nim přiřadit i léky na předpis," podotkl Barták. Podle Doležela je koncept spojení drogerie s lékárnou úspěšný zejména v anglosaských zemích. "Vidíme to (budování sítě lékáren) jako další naši profilaci na trhu. Pomocí služby zaměřené na zdraví si chceme udržet naše zákazníky," uvedl Doležel.
S lékárnami v drogeriích nesouhlasí Česká lékárnická komora, která například společnosti Droxi nechtěla povolit otevření lékáren v Praze a Brně, za což si podle deníku Mladá fronta Dnes od antimonopolního úřadu vysloužila půlmilionovou pokutu. Drogistickým řetězcům se otevřela cesta k lékárnám loni na jaře, kdy začala platit novela zákona o zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních. Nové lékárny totiž od té doby registrují krajské úřady. Obchodníci ale musí dodržet přísná hygienická pravidla, mít souhlas Státního ústavu pro kontrolu léčiv a zaměstnat kvalifikované lékárníky a laboranty.
Výdaje za léky se v posledních letech v ČR stále zvyšují. Od roku 2000 do konce loňského roku stouply podle Státního ústavu pro kontrolu léčiv o více než 17 miliard na 55,85 miliardy korun. Z pohledu celého roku výdaje nejvýrazněji stoupají od října do prosince, což je způsobeno především nástupem chřipkových onemocnění. Loni v tomto období výdaje proti začátku roku vzrostly o více než čtvrtinu.
27. 10. 2005
Zdroj: mam.cz (Media a Marketing)


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články