Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Úterý, 11.Duben 2006 Články 

Od 26. ledna se nepříliš významným způsobem změnil zákon o regulaci reklamy. A je v České republice stále ještě mimořádným jevem, že jeden z dozorových úřadů, Státní ústav pro kontrolu léčiv, již zareagoval a operativně vysvětluje na internetu novinky v oblasti reklamy léků. A protože u nás skutečně více záleží na tom, kdo má zákon hlídat, než na tom, co je v něm uvedeno, je dobré se podívat na přístup SÚKL k interpretaci novely.

SÚKL především správně zdůrazňuje, že reklamu vytvořenou nebo šířenou na základě smluv uzavřených před 26. lednem 2006 ( před účinností novely zákona) bude až do 25. ledna 2009 posuzovat podle dříve platné právní úpravy. Skutečnost, že z definice odborníků ( jako povolených adresátů reklamy léků na předpis) vypadly zdravotní sestry, kompenzuje SÚKL - aby předešel zbytečným obavám firem - tím, že uvádí, že přípravky, které mají specifický způsob podání ( např. vaky s roztokem na dialýzu) a jejichž správné podání nestačí vyčíst ze souhrnu údajů o přípravku, mohou být nadále předmětem školení sester a nezamezuje účasti sester na odborných seminářích nebo kongresech. SÚKL rovněž vysvětluje pojem " běžný název/ mezinárodní nechráněný název" léku, který musí být dle zákona uveden všude tam, kde je pouze jedna účinná látka. Běžným názvem se rozumí mezinárodní nechráněný název doporučený Světovou zdravotnickou organizací ( International nonproprietary name, INN), anebo, v případě že takový mezinárodní nechráněný název neexistuje, obvyklý běžný název. Nejčastějším příkladem je ibuprofenum či ibuprofen ( oba tvary jsou možné). V reklamě pro širokou veřejnost není nově přípustné, aby přípravek doporučovaly osoby, které by díky svému skutečnému nebo předpokládanému společenskému postavení mohly podpořit spotřebu léků. Vedle vědců a zdravotnických odborníků se tak zákaz rozšířil i na jakékoli jiné autority. Podle SÚKL se jedná například o umělce, herce, zpěváky, politiky, sportovce, moderátory apod. - SÚKL tedy nijak nezkoumá, zda jde o skutečné autority a chápal by za lékovou autoritu i třeba Luďka Sobotu. Asi oprávněně. Z toho vyplývá, že ani zdravotní sestry nemohou v reklamě účinkovat, protože laická veřejnost je vnímá jako zdravotnické odborníky. A nemohou v reklamě účinkovat ani odborné společnosti, protože sdružují odborníky a navíc jde o ( právnické) osoby, které by díky svému skutečnému nebo předpokládanému společenskému postavení mohly podpořit spotřebu léčivých přípravků. V reklamě jako připomínce je od 26. ledna 2006 možné uvádět název léku včetně ochranné známky, přičemž se rozumí, že ochranná známka přípravku nemusí být vždy totožná s názvem přípravku tak, jak je uvedeno v rozhodnutí o registraci, avšak, jak uvádí SÚKL, aby bylo možné ochrannou známku v připomínkové reklamě uvést, musí obsahovat alespoň název přípravku - není ovšem vyloučeno, aby byl název doprovázen např. heslem nebo sloganem. SÚKL zdůrazňuje novinku, podle které smějí být vzorky poskytnuty pouze lékařům ( osobám oprávněným předepisovat léky), nikoli lékárníkům. Závěrem pak SÚKL rozptyluje fámu, podle které se obchodní zástupce musí při každé návštěvě zeptat odborníka na nežádoucí účinky u daného přípravku a tyto informace neprodleně hlásit firmě. Není to pravda, vysvětluje SÚKL, obchodní zástupce se nemusí aktivně ptát odborníka na nežádoucí účinky propagovaného přípravku, ale když se od něj o nich dozví, musí tyto informace neprodleně předat držiteli rozhodnutí o registraci.
10.4.2006
Zdroj: Strategie
Autor: FILIP WINTER


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články