Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled... |
|
|
Malé změny v reklamě na léky
|
Od 26. ledna se nepříliš významným způsobem změnil zákon o regulaci reklamy. A je v České republice stále ještě mimořádným jevem, že jeden z dozorových úřadů, Státní ústav pro kontrolu léčiv, již zareagoval a operativně vysvětluje na internetu novinky v oblasti reklamy léků. A protože u nás skutečně více záleží na tom, kdo má zákon hlídat, než na tom, co je v něm uvedeno, je dobré se podívat na přístup SÚKL k interpretaci novely.
SÚKL především správně zdůrazňuje, že reklamu vytvořenou nebo šířenou na základě smluv uzavřených před 26. lednem 2006 ( před účinností novely zákona) bude až do 25. ledna 2009 posuzovat podle dříve platné právní úpravy. Skutečnost, že z definice odborníků ( jako povolených adresátů reklamy léků na předpis) vypadly zdravotní sestry, kompenzuje SÚKL - aby předešel zbytečným obavám firem - tím, že uvádí, že přípravky, které mají specifický způsob podání ( např. vaky s roztokem na dialýzu) a jejichž správné podání nestačí vyčíst ze souhrnu údajů o přípravku, mohou být nadále předmětem školení sester a nezamezuje účasti sester na odborných seminářích nebo kongresech. SÚKL rovněž vysvětluje pojem " běžný název/ mezinárodní nechráněný název" léku, který musí být dle zákona uveden všude tam, kde je pouze jedna účinná látka. Běžným názvem se rozumí mezinárodní nechráněný název doporučený Světovou zdravotnickou organizací ( International nonproprietary name, INN), anebo, v případě že takový mezinárodní nechráněný název neexistuje, obvyklý běžný název. Nejčastějším příkladem je ibuprofenum či ibuprofen ( oba tvary jsou možné). V reklamě pro širokou veřejnost není nově přípustné, aby přípravek doporučovaly osoby, které by díky svému skutečnému nebo předpokládanému společenskému postavení mohly podpořit spotřebu léků. Vedle vědců a zdravotnických odborníků se tak zákaz rozšířil i na jakékoli jiné autority. Podle SÚKL se jedná například o umělce, herce, zpěváky, politiky, sportovce, moderátory apod. - SÚKL tedy nijak nezkoumá, zda jde o skutečné autority a chápal by za lékovou autoritu i třeba Luďka Sobotu. Asi oprávněně. Z toho vyplývá, že ani zdravotní sestry nemohou v reklamě účinkovat, protože laická veřejnost je vnímá jako zdravotnické odborníky. A nemohou v reklamě účinkovat ani odborné společnosti, protože sdružují odborníky a navíc jde o ( právnické) osoby, které by díky svému skutečnému nebo předpokládanému společenskému postavení mohly podpořit spotřebu léčivých přípravků. V reklamě jako připomínce je od 26. ledna 2006 možné uvádět název léku včetně ochranné známky, přičemž se rozumí, že ochranná známka přípravku nemusí být vždy totožná s názvem přípravku tak, jak je uvedeno v rozhodnutí o registraci, avšak, jak uvádí SÚKL, aby bylo možné ochrannou známku v připomínkové reklamě uvést, musí obsahovat alespoň název přípravku - není ovšem vyloučeno, aby byl název doprovázen např. heslem nebo sloganem. SÚKL zdůrazňuje novinku, podle které smějí být vzorky poskytnuty pouze lékařům ( osobám oprávněným předepisovat léky), nikoli lékárníkům. Závěrem pak SÚKL rozptyluje fámu, podle které se obchodní zástupce musí při každé návštěvě zeptat odborníka na nežádoucí účinky u daného přípravku a tyto informace neprodleně hlásit firmě. Není to pravda, vysvětluje SÚKL, obchodní zástupce se nemusí aktivně ptát odborníka na nežádoucí účinky propagovaného přípravku, ale když se od něj o nich dozví, musí tyto informace neprodleně předat držiteli rozhodnutí o registraci. 10.4.2006 Zdroj: Strategie Autor: FILIP WINTER
- -
|
|
|
|