Středa, 23.Srpen 2006 Přehled tisku

Na téma veřejné zdravotnictví a práce hygienické služby (Hospodářské noviny, Lidové noviny, Mladá fronta Dnes, Právo). Zpracováno ve spolupráci s knihovnou Státního zdravotního ústavu.

SZÚ 19291
Den bez aut bude v pětatřiceti městech
ČTK,In: Hospodářské noviny, s.4,Zpráva
EU. ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ. OVZDUŠÍ.
* Do akce Evropský den bez aut, která bude v Česku přesně za měsíc, se zatím přihlásilo 35 měst. Obce na několik hodin uzavřou vybrané části pro automobilovou dopravu. Zároveň v těchto místech uspořádají akce, které budou propagovat ekologicky příznivé a zdravé způsoby dopravy.

SZÚ 19292
Marihuana může embryu uškodit
ved,In: Lidové noviny, příl. Věda, s.17,Zpráva
DROGY.
* Vědci objevili důvod, proč budoucí matky, kuřačky marihuany, často potratí. Americkému týmu z Lékařského centra Vanderbiltovy univerzity v Nashvillu se podařilo zjistit, že uhnízdění vajíčka v děloze závisí na množství látky zvané anandamid. Nyní vědci zjistili, že jednou z látek, která dokáže kontrolní systém "rozhodit", je tetrahydrocannabinol (THC), což je hlavní psychoaktivní složka marihuany.

SZÚ 19293
Hluk z parníků nenechá lidi na nábřeží spát. Hluk slyšíme i se špunty v uších : Hudební produkce vltavských lodí ruší lidi z nábřeží
Kottová Alice,In: MF Dnes, s.B1+B2,Zpráva
HLUK. HYGIENICKÁ SLUŽBA.
* Noc co noc je totiž budí hluk z projíždějících i kotvících parníků, které lákají lidi na hudební produkci. Ta však podle hygieniků často překračuje limity hluku. Sami hygienici však proti tomu podle vlastních slov nemohou téměř nic dělat.

SZÚ 19294
Houby rostou, otravy z nich až čtyři denně
Pergl Václav,In: Právo, s.18,Rozhovor
VÝŽIVA. TOXINY.
* Kolik asi lidí ročně se houbami přiotráví? Kolem tří set. To záleží na sezóně. V právě začínající houbařské sezóně i otravy houbami gradují - říká v rozhovoru pro deník Právo RNDr.Jaroslav Klán, toxikolog Ústavu soudního lékařství a toxikologie LF UK a VFN a vedoucí Národní referenční laboratoře pro toxiny hub.

SZÚ 19295
Po rizikovém sexu je dobré se nechat co nejdříve vyšetřit : Lidí nakažených virem HIV je čím dál víc
Pergl Václav,In: Právo, s.18,Zpráva
AIDS. SZÚ.
* Doktorka Marie Brůčková, vedoucí Národní referenční laboratoře pro AIDS, varuje před rizikovým sexem. Dodává, že člověk nakažený virem HIV nemusí mít po dlouhou dobu, třeba i několik let, vůbec žádné zdravotní potíže. Ale při tomto bezpříznakovém období může nakažený člověk přenést infekci na další osoby. Dodává rovněž, že test provedený v kratší době než za dva až tři měsíce po nahodilém rizikovém sexu by mohl dát falešně negativní výsledek.

SZÚ 19296
Inspektoři objevili nebezpečné židličky
ČTK,In: Právo, s.5,Zpráva
DĚTI. OBCHOD.
* Pracovníci České obchodní inspekce (ČOI) objevili v prodejnách tři nebezpečné dětské židličky, na nichž si mohou malé děti přivodit vážný úraz. Konkrétně se jedná o vysoké dětské židle Happy Snack a Brevi Pony 276, jejichž země původu nebyla zjištěna, a čínskou židličku Fischer Price C 6412. ČOI zakázala prodej těchto dětských židlí a nahlásí je do evropského systému včasného varování Rapex.

SZÚ 19297
Dlouhověké geny chrání před rakovinou
jp,In: Lidové noviny, příl. Věda, s.17,Zpráva
ONKOLOGIE. VĚDA A VÝZKUM.
* Tým biologů z University of California zveřejnil ve vědeckém týdeníku Science výsledky experimentů, které staví dlouhověkost a odolnost vůči nádorům do zcela nového světla. Vědci použili k pokusům drobného červíčka. Savci včetně člověka sdílejí s červíkem Caenorhabditis elegans překvapivé množství genů. Patří k nim i geny pro delší život a geny, jejichž poškození zvyšuje riziko nádorového bujení.