Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Úterý, 09.Leden 2007 Články 

Farmaceutické firmy se snaží zavázat si lékaře, aby předepisovali právě jejich léky. Jejich metody se však v poslední době mění, píše MF (pozn. red. - mezi odbornou veřejností se o této praxi ale ví už delší dobu). Pod záminkou, že zjišťuje účinky svého léku, nechá firma lékaře, aby vyplnil dotazník u každého, jemuž lék předepíše. A za to lékaři zaplatí. Nejde přitom o výsledky, ale spíš o to, aby si zdravotník zvykl lék předepisovat.


Pacient pak nemá šanci zjistit, jestli pilulky, které dostává, jsou pro něj ty nejvhodnější, nebo zda má jen lékař sympatie k výrobci.

Spokojení jsou takto totiž všichni. Lékař se cítí dobře, protože nemá pocit, že jej někdo uplácí. Naopak. Zdá se mu, že napomáhá dobré věci. A firma si také mne ruce. Získala nový odbyt, protože "správně" motivovaný lékař si často zvykne předepisovat její výrobek.


Způsoby, jak firmy ovlivňují lékaře

1. Intervenční studie
Často jde spíš o pseudostudie. Lékaři vyplňují jednoduchý dotazník, jak pacient snáší daný lék, a za to dostanou od firmy zaplaceno.

2. Procenta z předepsaných léků
Firmy nabídnou lékaři podíl na lécích, které předepíše nebo které pro zdravotnické zařízení nakoupí.

3. Kongresová turistika
Výrobci běžně sponzorují lékařské kongresy. Potíž je, že vzdělávání lékařů je leckdy jen záminkou, aby firma lékaře odměnila pobytem v atraktivní zemi se zajímavým (a zaplaceným) zábavným programem.

4. Vybavení ordinace
Firma odmění lékaře coby sponzorským darem počítačem, polohovacím křeslem či dalším nákladným vybavením ordinace.

5. Rekreační pobyty
Odměnou pro nejlepší - rozuměj vůči firmě nejloajálnější - lékaře je dovolená v exotické zemi.

6. Odměny za nové pacienty
Za každého nového pacienta, kterému lékař předepíše daný lék, dostane odměnu v řádu stokorun.

7. Zábavné turnaje
Firma pro lékaře uspořádá třeba golfový turnaj s bohatými cenami pro vítěze.

8. Drahé věci jako dar
Lékař od výrobce léků dostane na darovací smlouvu třeba mobilní telefon nebo moderní notebook.

9. Placené přednášky
Firma sezve lékaře na tiskovou konferenci nebo na výlet spojený s přednáškami a přednášející lékaře bohatě odmění.

10. Poskytování vzorků léků
Lékaři dostanou zdarma vzorky, aby si zvykli léky používat.

8. 1.2007
Zdroj: MF DNES


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články