Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Neděle, 10.Červen 2007 Články 

trápí více než polovinu evropské populace. Minulý týden vydala Evropská komise tzv. Bílou knihu*, která obsahuje několik návrhů, jak řešit epidemii obezity. Slovo epidemie je na místě, neboť za poslední tři desetiletí výskyt obezity a nadváhy na evropském kontinentu rapidně vzrostl a to zejména mezi dětmi. Podle posledních odhadů má zhruba 30 procent dětí nadváhu. Dospělí jsou na tom ještě hůře, podle statistik je více než polovina dospělé populace v členských zemích EU obézních.


Tato čísla dokazují dlouhodobý trend, který se projevuje zhoršováním kvality stravy a malou pohybovou aktivitou Evropanů. To může do budoucna vést k většímu množství chronických chorob, jako jsou kardiovaskulární nemoci, hypertense, diabetes, mrtvice nebo určité druhy rakoviny. Eurokomisař pro zdraví Markos Kyprianu k tomu poznamenal: "Nárůst obezity udělal z tohoto problému jednu z priorit zdravotní politiky EU v příštích letech. Pokud s tím nezačneme něco dělat, děti s nadváhou se v budoucnu stanou oběťmi infarktu myokardu."

Komise se zaměřila především na výrobce potravin, které vyzvala, aby do budoucna omezili množství soli, cukrů a tuků ve svých výrobcích a přistupovali s větší zodpovědností k propagaci svých produktů. Výrobci potravin a nápojů mají 3 roky na to, aby prokázali, že jim záleží na zmírňování problému obezity. V opačném případě bude Evropská komise prosazovat přísnější regulaci těchto odvětví.

EK také navrhuje vytvoření nového, efektivního kodexu pro reklamu, který by stavěl na standardech Evropské aliance pro reklamu (EASA), ta má za úkol prosazovat etická pravidla v rámci reklamního trhu. Spotřebitelé by neměli být klamáni zavádějícími reklamními slogany, především zdravotními tvrzeními, a měli by mít na obalu výrobku dostatek informací o jeho složení.

Kromě apelu na výrobce potravin a reklamní agentury Komise dále navrhuje osvětové kampaně, které by měly podporovat dostatečnou fyzickou aktivitu dětí a mládeže. Tohoto úkolu by se měly ujmout neziskové a sportovní organizace.

O obezitě se v posledních letech v Evropě často a nahlas mluví, nicméně počet obézních obyvatel stoupá od 80. let dvacátého století. Z dat Světové zdravotnické organizace (WHO) vyplývá, že v roce 1999 zkonzumovali Evropané o 300 kalorií více než v roce 1970, přičemž většina těchto kalorií připadá na tuky. Postupně klesá i pohybová aktivita. Celá jedna třetina obyvatel EU ve svém volném čase nikdy nesportuje. Průměrný obyvatel unie navíc každý den stráví v průměru pět hodin sezením u počítače nebo televize.

* Poznámka redakce: Bílé knihy Evropské komise jsou dokumenty, které obsahují návrhy na činnost EU v určité oblasti. V některých případech Bílá kniha následuje vydání tzv. Zelené knihy, jejímž cílem je zahájit proces konzultací o daném tématu na evropské úrovni. Po schválení Radou Evropy se z Bílé knihy může stát akční program Unie pro danou oblast.

10.6.2007
Zdroj:www.spotrebitele.info.cz


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články