Středa, 27.Únor 2008 Přehled tisku

Na téma veřejné zdravotnictví a práce hygienické služby (Hospodářské noviny, Lidové noviny, Mladá fronta Dnes, Právo). Zpracováno ve spolupráci s knihovnou Státního zdravotního ústavu.

27.02.2008

Lék na leukémii se začne testovat v Česku. Češi vyzkouší nadějný lék na leukémii. Pacienty k testům budeme vybírat sami / Benešová Petra, Vašek Petr, Papajík Tomáš
In: Hospodářské noviny, s.1, 4
Článek
LÉKY. ONKOLOGIE. VĚDA A VÝZKUM. * Nejpozději v létě se v Česku začne testovat lék, o kterém mnozí mluví jako o zázraku. Látka, kterou objevil český vědec Antonín Holý, je nadějí pro pacienty s vážným nádorovým onemocněním, například chronickou lymfatickou leukémií. V Česku ji chce otestovat americká firma Gilead Sciences, která s Holým spolupracuje.

Na webu je už 30 tisíc stránek Encyklopedie života / čtk
In: Hospodářské noviny, s.6
Zpráva
VĚDA A VÝZKUM. * Stránky popisující flóru a faunu planety: www.eol.org. Encyklopedie chce popsat vše živé na Zemi.

Vědci v USA rozluštili celý genom kukuřice / čtk
In: Hospodářské noviny, s.7
Zpráva
GENETICKY MODIFIKOVANÉ ORGANIZMY. VĚDA A VÝZKUM. * Američtí vědci rozluštili 95 procent genomu kukuřice.

Studie: Antidepresivum Prozac je jen placebo. Vědci pochybují o účincích antidepresiv / Černý Adam
In: Hospodářské noviny, s.15, 21
Článek
DUŠEVNÍ ZDRAVÍ. LÉKY. * Účinek antidepresiv Prozac a Seroxat zpochybnila studie vědců z anglické Univerzity of Hull. Výrobci těchto léků Ely Lilly a GlaxoSmithKline závěry vědců odmítají. (viz též Lidové noviny, s. 17)

Pozor na podivnou chřipku, způsobují ji chlamydie / Pergl Václav
In: Právo, s.1, 4
Zpráva
INFEKCE BAKTERIÁLNÍ. HLAVNÍ HYGIENIK. * Přestože klasická chřipka je v Česku na ústupu, hodně lidí si stěžuje, že mají pořád teploty, občas je bolí klouby, jsou dlouhodobě unavení, občas zpocení, kašlou a nic je nebaví a nemohou ani chodit do práce.

Zubaři: amalgám hrazený pojišťovnou je rizikový / Pergl Václav
In: Právo, s.5
Zpráva
ZDRAVOTNÍ NEZÁVADNOST_VÝROBKŮ. ZDRAVOTNÍ PÉČE. * Zubaři včera nastolili otázku, zda je amalgámová plomba pro pacienta bezpečná, a to i přestože se k výplním zubu používá už 150 let. V Evropě se totiž amalgámové plomby omezují a v některých státech je už zakázali vůbec. (viz též MF Dnes, s. A4)

Děti jedí nezdravě, stoupá obezita / per
In: Právo, s.5
Zpráva
DĚTI. OBEZITA. VÝŽIVA. * Podle výzkumu Poradenského centra výživa dětí ve třetích a sedmých třídách (ty se zúčastnily výzkumu) přijímají děti denně o třetinu cukrů více, než je nezbytné.

Vědci našli centrum kokainové závislosti / mcm, BBC
In: Právo, s.10
Zpráva
DROGY. VĚDA A VÝZKUM. ZÁVISLOSTI. * Část mozku, která řídí reakce na podněty zvenčí a ovlivňuje rozhodování, odhalilo skenování mozku u lidí závislých na kokainu. Podle vědců byl tak zřejmě nalezen klíč ke vzniku závislosti na této droze. Vědci sledovali kokainisty při řešení jednoduchých úkolů.

Chceme méně skládek a více recyklace / Bursík Martin
In: Právo, s.19
Článek
ODPADY. ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ. * Třídění odpadu se pro většinu občanů stalo stejně samozřejmou součástí životního stylu jako čištění zubů. Podle průzkumů třídí dvě třetiny obyvatel alespoň jednu složku komunálního odpadu. Přesto Česká republika výrazně zaostává za sousedními státy.

Sjezdové lyžování má další oběť : Čtrnáctiletý Čech zahynul v Rakousku. Podle odborníků je úrazů stále více. Horská služba už má na kontě více než 5000 zásahů
In: Lidové noviny, s.5
Zpráva
DĚTI. ÚRAZY. * O zvyšujícím se počtu úrazů na horách.