Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Úterý, 03.Červen 2008 Články 

Už asi rok se mluví o reformě zdravotnictví, která údajně vyřeší všechny neduhy zdravotnictví a zejména přinese do zdravotnictví více peněz. Pokud svůj pohled soustředíme na klíčové zákony o veřejném zdravotním pojištění, o zdravotních pojišťovnách a o univerzitních nemocnicích, pak zjišťujeme, že skutečnou podstatou těchto zákonů není zlepšení systému zdravotnictví, ale transformace zdravotních pojišťoven a fakultních nemocnic na akciové společnosti se záměrem zdravotní pojišťovny co nejdříve privatizovat, fakultní nemocnice zbavit vlivu univerzit a rovněž je privatizovat.

Důkazy na hřbet pojištěnce

V zákoně o veřejném zdravotním pojištění jde především o to, jak nově vzniklým a transformovaným pojišťovnám umožnit volné nakládání s povinnými odvody na zdravotní pojištění.
Pojištěncům pak reforma nepřináší nic pozitivního, žádné zlepšení zdraví či zdravotní péče, pouze se zavádí jakási jistota místní a časové dostupnosti. Nově se mají zavést tzv. plány řízené péče, které pro pojištěnce znamenají konec svobodné volby lékaře a nemocnice. Pro lékaře samotné představují pak výrazné omezení jejich lékařské autonomie. Samy privátní pojišťovny budou v zájmu úspor diktovat pojištěncům, ke kterému lékaři a do které nemocnice budou chodit, jaké léky se jim budou předepisovat. Jenom pojišťovny budou rozhodovat, zda příslušná péče bude uhrazena, či nikoliv.
Ministerstvo zdravotnictví se brání vymezení standardního rozsahu péče, na kterou by měl nárok každý pojištěnec. Důvodem je, aby si privátní pojišťovny mohly samy více vymezovat prostor pro péči nadstandardní, která by se musela doplácet, resp. pojištěnec by se na ni mohl připojistit. Pravděpodobně z těchto důvodů mají být standardní nároky formulovány nejasnými a neměřitelnými formulacemi. Důkazní břemeno, že se jedná o hrazenou péči, na kterou má nárok, ponese ovšem sám pojištěnec, který se přece může "efektivně" domoci svého práva u soudu.

Podezřelé řetězce

Reformní zákony do zdravotnictví žádné peníze nepřinesou, právě naopak peníze ze systému odčerpají - na dividendy pro akcionáře, na odměny managementu a dozorčích orgánů, na složitý administrativní systém, na tvrdý marketingový boj o pojištěnce a navrhované bonusy pro pojištěnce. Další peníze budou ze systému odčerpávány umožněním vzniku zdravotnických koncernů - řetězců stejných vlastníků pojišťoven-nemocnic-ambulancí-lékáren a distribučních firem. Tyto peníze pak logicky budou scházet na poskytování další lékařské péče a bude neustálý tlak na jejich doplnění zvyšováním finanční spoluúčasti pacientů.
O podobě reformy se nikdy nevedla žádná otevřená a demokratická diskuse. Měla být vytvořena obdoba tzv. Bezděkovy komise pro reformu penzijního systému.
Vznikla komise Kulatý stůl, která se měla zabývat otázkou financování zdravotnictví po roce 2010, nikoliv však reformou, která byla položena na stůl v listopadu 2007. Paradoxně se tedy komise nikdy nezabývala reformními záměry ministerstva, které mají zcela zásadně předurčit další vývoj ve zdravotnictví, protože obsahují nevratné kroky - transformaci zdravotních pojišťoven a fakultních nemocnic na akciové společnosti, vytváření nekonečného množství zdravotních plánů apod.
Ministerstvo zdravotnictví se rovněž vyhnulo hodnocení dopadů závažných legislativních změn. Nikdy nemělo zájem o otevřenou diskusi s odbornou či laickou veřejností a vnucuje svoji představu o podobě univerzitních nemocnic a zdravotních pojišťoven akademické obci a lékařům. Doposud známé verze paragrafovaných znění klíčových zákonů reformy však dávají tušit, že tzv. reforma je předkládána v podobě, která je zhoubná. Reforma v této podobě je pro naše občany nebezpečná a rozumní poslanci nemohou tak špatné zákony s takovými dalekosáhlými dopady na zdraví lidí podpořit.

Zatím poslední šok

Poslední informace o tom, že ministerstvo zdravotnictví chce bez ohledu na stanovisko univerzit svým vlastním rozhodnutím transformovat fakultní nemocnice na akciové společnosti podle zákona č. 219/2000 Sb. a tímto způsobem obejít parlament, je naprosto šokující. Tento krok je naprosto nepřípustným porušením parlamentní demokracie. Pokud vláda připustí tento postup, pak si zahrává se svým osudem.

26.5.2008
Zdroj: Hospodářské noviny
Autr: Ludvík Hovorka, je poslancem za KDU-ČSL v Poslanecké sněmovně


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články