Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Pondělí, 02.Říjen 2000 Články 

Do zdravotní politiky zasahují svým vlivem různí aktéři a lobbyisté. Slovo lobby zde používáme v původní neutrální podobě. Síla jejich vlivu je dána jednak formálně, tj. jejich oficiálním postavením v existujících organizacích a jednak neformálně. Určitým vodítkem pro odhad jejich vlivu je využití statistiky citovanosti z denního tisku.

O kom český tisk píše? Koho se novináři ptají na jeho názor? Přičemž předpokládáme, že i negativní reklama je reklama. Jinak by bylo totiž nutné obsahově vyhodnocovat každý článek, což by bylo dosti časově náročné. Pro vyhledávání v tisku byla využita elektronická podoba tisku dostupná na internetu (http://fulltext.mia.cz). Čeština se svým skloňováním je bohužel méně výhodná pro takovou činnost než například angličtina. Lépe se též hledá Vavřinec Heidelberger než Josef Novák. Fulltextově prohledány byly deníky MF Dnes, Právo, Lidové noviny a Slovo. Sledována byla první dvě čtvrtletí roku 2000. Výběr osob hledaných v tisku se snažil být objektivní, ale byl samozřejmě subjektivní (koho vybrat, koho ne?).
Zástupce politických stran nezařazujeme, neboť se v tisku vyjadřují i k jiným otázkám než zdravotnictví. Tím by vznikl problém, zda měřit jejich celkovou citovanost nebo jen tu týkající se přímo zdravotnictví. Jako jediného zařazujeme současného ministra zdravotnictví Bohumila Fišera. Z pacientských organizací vybíráme Luboše Olejára a Josefa Mrázka jako zástupce SOP, konkurenci zastupuje Vladimíra Bošková, OSOP.
Souboj pacientských organizací dopadl jednoznačně pro OSOP poměrem 18:4. Z medicínských lobby zařazujeme tyto osoby: Jaroslav Blahoš, Česká lékařská společnost JEP, Leoš Heger, FN Hradec Králové, Milan Kubek, Lékařský odborový klub, Blanka Misconiová, dom. péče, Pavel Neugebauer, SPLDD, Jaroslav Přehnal, AČMN, David Rath, Česká lékařská komora, Jiří Schlanger a Jana Dvořáková, OSZSP, Bohuslav Svoboda, FN Královské Vinohrady, Václav Šmatlák, SPL, Pavel Tautermann, Sdružení smluvních lékařů.
David Rath se stal v tisku nejpopulárnějším (nejúspěšnějším?) lobbistou z medicínského tábora. Zároveň by se stal, nepočítaje ministra Bohumila Fišera, v tisku nejvlivnějším zdravotníkem vůbec. Další v pořadí, Milan Kubek a odborový předák Jiří Schlanger následují Ratha s odstupem. Ze zdravotních pojišťoven zastupuje VZP ČR ředitelka Jiřina Musílková, ostatní pojišťovny zastupuje Vladimír Kothera, předseda SZP. Podle očekávání zvítězila Jiřina Musílková v poměru odpovídajícímu poměru počtu pojištěnců 26:4.
Pokusili jsme se též vyhledat někoho z akademických kruhů, např. Ctibor Drbal, Škola veřejného zravotnictví, Ivan Gladkij, LF Olomouc, Petr Háva, Fakulta sociální věd UK, Jan Holčík, LF Brno. Vcelku bezúspěšně. Celkově lze konstatovat, že existuje zhruba osm osob, kteří se těší pravidelné pozornosti novinářů. Ostatní osobnosti se objeví v tisku pouze sporadicky. Z porovnání prvního a druhého čtvrtletí vyplývá, že zdravotnictví bylo v aréně veřejných témat ve druhém čtvrtletí o něco méně středem zájmu.

Martin Dlouhý

Tabulka: Nejcitovanější osoby ze zdravotnictví v denním tisku.

Poř.
jméno
I. čtvrtletí
II. čtvrtletí
Celkem

1.
Bohumil Fišer
119
86
205

2.
David Rath
76
9
85

3.
Milan Kubek
14
12
36

4.
Jiří Schlanger
16
13
29

5.
Jiřina Musílková
12
14
26

6.
Vladimíra Bošková
10
8
18

7.
Jaroslav Přehnal
7
5
12

8.
Leoš Heger
9
2
11

9.-11
Jaroslav Blahoš
2
2
4

9.-11.
Jana Dvořáková
1
3
4

9.-11.
Vladimír Kothera
3
1
4

12.-13
Luboš Olejár
3
0
3

12.-13.
Václav Šmatlák
1
2
3

Ostatní maximálně dvě citace za první pololetí.
2000-10-02




- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články

  Zdravotnické akce
Žádná akce!
Why not submit yours?


[Kalendář]

Copyright (c) 1998-2003 Marketing pro zdraví

Powered by PostNuke - GPL redakční systém