Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Středa, 19.Únor 2003 Články 

bude předmětem jednání (mimo jiné) únorové schůze Parlamentu ČR. Jak dnes (18.2.2003) sdělil tisku jeden z autorů návrhu zákona poslanec parlamentu Josef Janeček (KDU), první návrhy na omezení reklamy na tabák předkládal již před deseti lety. Současný návrh by měl omezit reklamu na tabák pouze na místo prodeje. Ostatní reklama včetně sponzorství nejrůznějších akcí by měla být zakázána. Odpůrci zákona, kteří rekrutují především z řad ODS namítají, že omezení reklamy znevýhodní na trhu malé a nové firmy zabývající se prodejem tabákových výrobků. Ty zavedené podle zastánců volné reklamy budou prodávat cigarety ve stejné míře.

Údaje společnosti STEM/MARK ukazují, že se v posledních pěti letech podíl kuřáků v ČR pohybuje okolo 33 procent populace starší osmnácti let. Většina kuřáků jsou pravidelní spotřebitelé, kteří kouří cigarety denně (82 %).
Léčení chorob na jejichž vzniku se podílí kouření stojí zdravotní pojišťovny přibližně 20 miliard korun ročně. Prozatím to nikoho v parlamentu příliš nevzrušuje, uvedl poslanec Janeček, ale o to vzrušeněji se diskutuje o nesrovnatelně menší částce dvoumiliardového dluhu nemocnic. Navíc na následky kouření denně v ČR zemře asi 60 lidí.
Reklama na tabák se podle protikuřáckých aktivistů soustřeďuje především na mládež u níž se závislost na nikotin vytváří nejsnadněji a tabákový průmysl si tak zajistí zákazníky na dlouhou dobu. Výdaje na reklamu tabákových výrobků v ČR jsou ohromné. Jen v roce 2000 se podle údajů Asociace reklamních agentur vydalo za vnější reklamu (bilboardy, tištěná média a reklama v kinech) 252 miliónů korun. Odhaduje se, že na reklamu v prodejnách, na uvádění nových výrobků do prodeje se vydalo v témže roce 756 miliónů korun. V roce 2002 byla odpovídající čísla již 277 miliónů a 831 miliónů, tedy celkem něco více než jedna miliarda korun. Největším inzerentem byl v roce 2002 Philip Morris (59 %), který má osmdesáti procentní podíl na českém trhu s tabákovými výrobky. Uvedená čísla ukazují zcela jasně, že reklama se vyplácí, jinak by firma s osmdesáti procentním podílem na trhu neinzerovala.
O škodlivosti tabáku se popsalo již mnoho stránek a přesto vůle k omezení reklamy je v porovnání se srovnatelnými zeměmi malá a vytrvale klesá. Snažení odpůrců tabáku, který má na svědomí mnoho lidských životů a ujídá z prostředků zdravotního pojištění obrovské sumy, se bohužel nesetkává s dostatečnou podporou veřejnosti. Výsledky výzkumů působí tak, jako by bylo snažení protitabákové lobby spíše kontraproduktivní. Jistě je to důvod k zamyšlení nad tím zda jsou akce proti kouření dostatečně razantní, nebo zda by věci neprospělo více, netlačit tolik na pilu.




Aktivita nebo rizikoMZR zkrácení života (dní)
Život v bídě3500
Kouření cigaret ( 1 balíček denně )2300*
Onemocnění srdce 2100
Svobodní (život bez partnera)1100*
Pracující v uhelných dolech 980
Rakovina 980
Nadváha 30 liber ( 13,6 kg)900*
Nehody motorových dopravních prostředků150*
Sebevraždy 95*
Vraždy 90*
Znečištěné ovzduší 80
Malá vozidla vůči vozidlům střední velikosti 60*
Změna omezení rychlosti 65 vůči 55 mílí za hodinu 40 *
Pády 39*
Jed + udušení 37 *
Pohyb osob v domech 35*
Požáry a zahoření 27*
Selhání přehradních hrází 1
Jaderná elektřina USA všeobecně0,04*
Jaderná elektřina USA - pouze nehody0,012TD>

* Hvězdička ukazuje průměr v celé populaci USA .

Tabulka životních rizik je převzata z článku
"Výhoda jaderné energie"
(prof. Bernard L. Cohen z university v Pitsburgu)


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články